Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hydrostatische heftruck Jungheinrich mindert automatisch vaart in binnenruimtes

Jungheinrich introduceert een nieuw veiligheidssysteem waarmee vorkheftrucks automatisch afremmen zodra ze een binnenruimte inrijden. Ook kan de hefsnelheid tegelijk worden begrensd. Het veiligheidssysteem komt naast de eerder door Jungheinrich geïntroduceerde stabiliteitssystemen die de rijsnelheid met geheven mast en in bochten begrenzen.



Vooral bij bedrijven met een gemixte inzet binnen en buiten komt het nieuwe veiligheidssysteem tot haar recht. Nu wordt bij veel van dergelijke bedrijven nog erg snel binnen gereden. Bij andere bedrijven worden de heftrucks begrensd op een veilige snelheid voor de binnenruimtes, maar daar wordt buiten dan juist weer aan productiviteit ingeboet. Met het nieuwe veiligheidssysteem van Jungheinrich wordt het mogelijk om de maximum werksnelheden binnen en buiten te differentiëren.
Automatisch systeem op basis van radar

Jungheinrich maakt voor het systeem gebruik van een radar aan het cabinedak van de heftruck die een kegelvormig radarsignaal naar boven uitstoot. Aan de hand van het signaal dat retour komt, krijgt de trucksoftware opdracht om de rijsnelheid te begrenzen of juist de begrenzing op te heffen. Het systeem werkt volledig automatisch. De actuele status wordt op het dashboard van de chauffeur getoond, maar is ook voor omstanders buiten de heftruck zichtbaar door een lichtbalkje van rode en groene lampjes op de cabine. Ook de hydraulische functies van de heftruck kunnen door het systeem worden begrensd of zelfs uitgeschakeld.

Jungheinrich introduceert het systeem allereerst op de diesel- en LPG-vorkheftrucks met Hydrostatic Drive aandrijving. Gezien het verbod op het gebruik van dieselheftrucks in binnenruimtes verwacht de Nederlandse vestiging in de praktijk het systeem alleen op LPG-heftrucks toe te passen.



Vooruitstrevende veiligheidssystemen

Jungheinrich biedt diverse vooruitstrevende veiligheidssystemen op en rondom vorkheftrucks. Zo vermindert Drive Control automatisch de rijsnelheid in bochten en wanneer de last hoger dan 1500 mm geheven wordt. Lift Control gaat nog een stap verder en vermindert tevens automatisch de neigsnelheid, biedt neighoek-aanduiding op het dashboard en verschuift de sideshift naar het (veiligere) midden met een druk op de knop. Access Control zorgt ervoor dat de vorkheftruck niet zonder gordel om kan worden gestart.

Nagenoeg alle heftrucks van Jungheinrich beschikken standaard ook over een automatische parkeerrem. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten en de heftruck tot stilstand is afgeremd, wordt de parkeerrem automatisch geactiveerd. Ook op hellingen. Zo kunnen de trucks nooit onbedoeld wegrollen.



Jungheinrich behoort tot de top drie van grootste leveranciers en producenten van intern transport oplossingen ter wereld. De Nederlandse vestiging staat in Alphen aan den Rijn. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en verricht service aan vele verschillende soorten hef- en magazijntrucks en verzorgt bovendien totale magazijninrichtingen voor haar klanten. Daarbij levert het alle gerelateerde diensten zoals veiligheidskeuringen voor machines en magazijnstellingen, medewerkertrainingen en advies en ontwikkelt het eigen softwarepakketten voor in en om het magazijn.

Publicatiedatum: