Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belangrijkste motieven om te kiezen voor een supermarkt

Er zijn in Nederland veel verschillende supermarkten. Uit onderzoek van EFMI Business School blijkt dat we niet automatisch kiezen voor de dichtstbijzijnde supermarkt om onze boodschappen te doen. We laten ons meestal door meerdere motieven leiden. Het belangrijkste keuzemotief voor boodschappers is Kwaliteit en Keuze. Hieronder vallen goede productkwaliteit, goed aanbod van verse producten, groot assortiment en klantvriendelijk personeel. Op een schaal van 1-10, geven wij dit motief een 8,2. Op een tweede plaats met een 8,1, komt Voordeel. Lage prijzen, aantrekkelijke aanbiedingen en een goed aanbod van goedkope producten zijn hier bepalend. De nabijheid van een supermarkt komt op de derde plaats met een 7,7.

Andere motieven die boodschappers belangrijk vinden zijn efficiency (ruime openingstijden, snelheid bij de kassa en voldoende parkeergelegenheid), met een score van 7,5 en winkeluitstraling (supermarkt ziet er mooi en netjes uit). Dit onderdeel krijgt een 7,2.

Volgens onderzoek van Deloitte (2009) is voor tweederde van de mensen het assortiment juist een reden om een bepaalde super te bezoeken. Voor bijna de helft van de consumenten is het assortiment juist een reden op niet meer naar een bepaalde supermarkt te gaan.

Bron: Passie voor Food
Publicatiedatum: