Honderdland Ontwikkelings Combinatie pleit voor Oranjetunnel
Hofman: "In Westerlee komen de N222 (Verlengde) Veilingroute, de N223 (Via De Lier), de N220 (Traject Maasdijk – ’s Gravenzande) en traject N20 tezamen. Vanaf daar loopt (en is bijna klaar) langs de Oranjesluisweg en de Pettendijk de zogenoemde 2e Ontsluitingsweg Hoek van Holland. Die gaat tot aan de DSM en is er om de Haakweg niet te laten dichtslibben. Van daaraf is het qua organisatie een kleine moeite om de Oranjetunnel te realiseren. Het wegennet is bijna klaar."
Enige globale afstanden. Van Westerlee via de Beneluxtunnel naar de Maasvlakte is circa 60 km. Via de Blankenburgtunnel zou die afstand circa 50 km gaan bedragen. Een Oranjetunnel bekort die afstand ernstig tot zo’n 15 km. De Oranjetunnel vertegenwoordigt naast een groot economisch toch ook een milieutechnische belang.
Hofman: “Een tunnel moet er gewoon komen. Los van het feit welke van de twee het wordt een noodzakelijk gegeven. Wij van Bedrijventerrein Honderdland zien daarbij dan het grootste voordeel en logica in de Oranjevariant. Er zitten hier 3 bedrijven – LBP, Natures Pride en Cool Control – die veel met zacht fruit doen. Zij hebben vanaf 2007 hun omzet zien verdubbelen. Panden worden vergroot om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Die zijn dus gebaat bij kort en snel transport."
Klik hier voor het volledige artikel in De Vlaardinger