Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Honderdland Ontwikkelings Combinatie pleit voor Oranjetunnel

Een gesmeed samenwerkingsverband tussen Rabobank Westland, Van Mierlo Planontwikkeling, Triple Consultancy en Hofman Bouwgroep, dat luistert naar de naam Honderdland Ontwikkelings Combinatie (HOC) staat zeer positief tegenover de komst van een tunnelverbinding ter hoogte van Maasdijk. De Oranjetunnel. Een gesprek met Gerard Hofman maakt duidelijk waarom. "Wat ons betreft mag die tunnel er heel snel komen. Dat wordt de ideale oeververbinding tussen Greenport en Mainport. Synergie of samenwerking noemen we dat. De hoofdmoot wordt het vervoer van groenten, zacht fruit en bloemen. Koelcontainers voornamelijk. Vervoer door de lucht wordt te duur en is niet altijd even praktisch. De komst van die tunnel is er wat ons betreft eentje die er het snelste ligt. En dan het liefst bij Maasdijk."

Hofman: "In Westerlee komen de N222 (Verlengde) Veilingroute, de N223 (Via De Lier), de N220 (Traject Maasdijk – ’s Gravenzande) en traject N20 tezamen. Vanaf daar loopt (en is bijna klaar) langs de Oranjesluisweg en de Pettendijk de zogenoemde 2e Ontsluitingsweg Hoek van Holland. Die gaat tot aan de DSM en is er om de Haakweg niet te laten dichtslibben. Van daaraf is het qua organisatie een kleine moeite om de Oranjetunnel te realiseren. Het wegennet is bijna klaar."

Enige globale afstanden. Van Westerlee via de Beneluxtunnel naar de Maasvlakte is circa 60 km. Via de Blankenburgtunnel zou die afstand circa 50 km gaan bedragen. Een Oranjetunnel bekort die afstand ernstig tot zo’n 15 km. De Oranjetunnel vertegenwoordigt naast een groot economisch toch ook een milieutechnische belang.

Hofman: “Een tunnel moet er gewoon komen. Los van het feit welke van de twee het wordt een noodzakelijk gegeven. Wij van Bedrijventerrein Honderdland zien daarbij dan het grootste voordeel en logica in de Oranjevariant. Er zitten hier 3 bedrijven – LBP, Natures Pride en Cool Control – die veel met zacht fruit doen. Zij hebben vanaf 2007 hun omzet zien verdubbelen. Panden worden vergroot om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Die zijn dus gebaat bij kort en snel transport."

Klik hier voor het volledige artikel in De Vlaardinger
Publicatiedatum: