Volumes groenten stijgen, verbruik fruit daalt
In 2009 kocht de doorsnee Belg 138,4 kg verse groenten en fruit (77,2 kg vers fruit en 61,2 kg verse groenten). Dit betekent, door de groei bij verse groenten, een lichte stijging ten opzichte van 2008 met bijna 1%. De gemiddelde winkelprijs van verse groenten en vers fruit lag in 2009 gevoelig lager dan het jaar voordien (respectievelijk -4,7% en -2,8%); blijkbaar een stimulans om meer verse groenten te kopen. In 2009 besteedde de doorsnee Belg op jaarbasis 123 euro aan verse groenten. Dat is 4% meer dan in 2008. Vers fruit werd minder vaak meegenomen, ondanks de lagere prijzen. De gemiddelde Belg kocht niet alleen minder fruit (een daling met 1,5%), hij gaf er ook minder aan uit, met name voor een totaal bedrag van 159 euro.Belg kiest voor variatie
Tomaten blijven stevig in het zadel op één in de top-vijf van de groenten. De rode vruchtgroente blijft ook in 2009 de populairste groente met 10,4 kg per capita. Met een groei van 5% in volume groeide de groentefavoriet sterker dan het marktgemiddelde (4%). Wortelen bezetten de tweede plaats met 9,5 kg per capita. Het verbruik stijgt ook uit boven het marktgemiddelde. De derde plaats is voor ui met 6,9 kg per hoofd. Onze nationale trots, witloof, blijft hangen op nummer vier, en verliest terrein met een verbruik van 6,3 kg. Sla sluit de topvijf af met 3,7 kg. Prei blijft status quo op zes, gevolgd door champignons, paprika en pepers, bloemkool en courgette die de toptien vervolledigen.De Belg koos in 2009 toch voor meer variatie in groenten. De sterkste groeiers in 2009 waren: artisjokken (+38%), Chinese kool (+37%), witte kool (+25%), selder inclusief knolselder (+23%), aubergines (+23%), slasoorten zoals Romeinse sla, eikenbladsla en ijsbergsla (+18%), komkommers (+16%), asperges (+15%) en spinazie (+15%).
Overige groenten belangrijke waardemakers
De overige groentesoorten, zoals o.a. paprika’s en pepers, courgettes, komkommers, aubergines en gemengde groenten, zijn in volume, en zeker in waarde verder gegroeid en vormen veruit de grootste categorie. Deze categorie neemt ruim een derde van de groentebesteding voor zijn rekening. Het volumeaandeel van kolen dat de voorbije jaren onder druk stond, groeide onder impuls van de Chinese en de witte kool opnieuw lichtjes van 8,6% in 2007 naar 9,3% vorig jaar. Ook broccoli deed het vorig jaar beter dan gemiddeld. Het volumeaandeel van tomaten steeg vorig jaar weer boven 17% uit. Qua waarde vertegenwoordigen de tomaten een gelijkaardig aandeel. Wortelen en ajuin zijn belangrijke categorieën qua volume (respectievelijk 15,6% en 11,2%) maar in waarde betekenen zij slechts 5,9% en 4%.Trostomaat en ‘specialere’ tomaten: ruim helft van tomatenmarkt
Het volumeaandeel van de losse tomaten bedraagt sinds 2007 minder dan de helft van het tomatenvolume. De trostomaten die binnen het tomatensegment jaar na jaar terrein wonnen maar een terugval kenden in 2007 en 2008, wisten vorig jaar opnieuw marktaandeel te winnen. Dit segment groeide met ruim 5 procentpunt tot 39%. De winkelprijs van kerstomaten is drie keer deze van de klassieke. Het prijsverschil tussen losse en trostomaten verkleinde nog vorig jaar. Trostomaten zijn nog zo’n 10% duurder. De aandelen van kerstomaten en lange (roma)tomaten in het marktvolume steeg sterk de voorbije jaren. In 2009 stabiliseerde dit op respectievelijk 6,7% en 10,5%.Fruit: appelverbruik houdt stand en aardbei kent mooi seizoen
De gemiddelde Belg verorberde vorig jaar ruim 77,2 kg vers fruit; dit is 1,5% minder dan in 2008. Het lagere fruitverbruik in combinatie met een lager gemiddelde winkelprijs (-2,8%) deden de bestedingen met 4,5% krimpen. De appel voert de toptien van de fruitkorf aan met 16,1 kg per kop. Het marktaandeel van appelen bleef stabiel op net geen 21%. Samen met peren (6,4%) namen de pitvruchten vorig jaar ruim 27 % van het totale fruitvolume voor hun rekening. Een ander typisch inlands product ‘aardbei’ deed het vorig jaar met 2,4 kg per capita uitstekend. Het behield niet enkel zijn negende plaats maar was tevens de grootste groeier in de toptien (+17%).Ondanks de algemene achteruitgang in de fruitrayon waren er in 2009 enkele mooie groeiers: abrikozen (+38%); kersen en krieken (+34%); pruimen (+28%); bessensoorten zoals blauwe bosbessen, braambessen en veenbessen (+27%).
Oude en jonge producten
De sociodemografische verschillen in het groente- en fruitverbruik worden nogmaals bevestigd. Een vrouw eet meer fruit en groenten per dag dan een man. 50-plussers vertonen een relatieve overconsumptie van verse groenten en fruit, jongeren daarentegen een onderconsumptie.Er zijn ook groenten die relatief meer door jongere gezinnen gekocht worden en andere die relatief meer door oudere gezinnen gekocht worden. Groenten die bij jongere gezinnen beter scoorden zijn: komkommer, paprika’s en pepers. Uitgesproken 'jonge' producten zijn verder kerstomaten en de nieuwe slasoorten. Groenten die meer door ouderen gekocht werden, zijn: selder, bonen, peulvruchten, witloof en witte asperges.
Vers fruit wordt ook goed onthaald door gepensioneerden. Vooral peren, steenvruchten, citrusvruchten en kleinfruit waren ook vorig jaar in trek bij deze oudere bevolkingsgroep. Bij jongere alleenstaanden scoorde exotisch fruit beter. Gezinnen met kinderen kozen relatief meer voor appelen, bananen en kiwi’s.
Merkbekendheid Flandria stijgt significant
In samenwerking met VLAM levert LAVA, de veilingassociatie voor Flandria, inspanningen om de naambekendheid van het keurmerk Flandria bij de consument te verhogen. De marketingacties tijdens de voorbije jaren hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen.Uit een consumentenpeiling in 2009 bleek de merkbekendheid van Flandria significant gestegen. De ‘Top of Mind’-merkbekendheid steeg tot 33% (23% in 2008). De spontane merkbekendheid groeide tot 42% (26% in 2008). Inclusief de geholpen merkbekendheid kwam het totaal op 73%, een groei met 13% in vergelijking met 2008. Drie op vier consumenten kent Flandria dus als groente- en fruitmerk. Met deze resultaten scoort Flandria opmerkelijk beter dan andere merken van groenten en fruit.
In mei 2010 start de nieuwe promotiecampagne die van Flandria een voorkeurmerk wil maken. De consument gaat zelf actief op zoek naar het Flandria-label in de winkel. Want: “Iedereen heeft iets met Flandria”.
Bron: Flandriamail