Allereerst ging Anneke van de Kamp van het PT in op de vraag wat het Productschap voor de telers doet. De discussies over het nut van het PT hebben geresulteerd in een nieuwe wet voor de product- en bedrijfsschappen, waarbij een draagvlakonderzoek - on de vier jaar - verplicht is geworden. Een pre-test afgelopen jaar was niet erg hoopvol. De telers gaven het PT gemiddeld een 5,1. Anneke gaf aan dat het PT de afgelopen jaren veel heeft geinvesteerd in voedselveiligheid. De komende jaren zal de promotie van groenten en fruit meer centraal staan. Als afsluiter liet ze een filmpje zien van de arbeidsmarktcampagne die dit jaar van start gaat om jongeren van 16 tot 24 jaar warm te maken voor een baan in de tuinbouw.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken
Vervolgens liet Auke Heins van het GroentenFruit Bureau zien hoe ze de consument door middel van collectieve promotie proberen te verleiden om de groenten- en fruitconsumptie te stimuleren. In een stuurgroep (met o.a Ton Janssen, Jos van Mil, Frank van Kleef en Theo Zwinkels) wordt momenteel nagedacht over een generieke tomatenpromotie, waarbij de tomatensoort wordt ingedeeld naar toepassing.
Martijn Laar van Berenschot liet in zijn presentatie zien dat er geen alternatief is dan om klantgericht te produceren. "Je kunt niet alles zijn voor iedereen, maar moet keuzes maken.Kies uw klant, kies uw positie en pas daarop uw business aan. Volgens Laar is schaalvergroting een voorwaarde om klantgericht bezig te zijn, maar is het bovendien broodnodig om creatief te zijn. "Kleine ideeën kunnen veel geld genereren."
De presentaties van Jan Moerdijk en Hein Deprez zijn uitgewerkt in een apart artikel.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken