Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage

'Marktgericht produceren' centraal op Landelijke dag Tomaat

Tholen - De tomatentelers waren weer in grote getale opgekomen naar de landelijke dag Tomaat van LTO Groeiservice. Dit jaar stond de vermarkting van het product tomaat centraal. De discussie werd bewaard voor het lopend buffet.



Allereerst ging Anneke van de Kamp van het PT in op de vraag wat het Productschap voor de telers doet. De discussies over het nut van het PT hebben geresulteerd in een nieuwe wet voor de product- en bedrijfsschappen, waarbij een draagvlakonderzoek - on de vier jaar - verplicht is geworden. Een pre-test afgelopen jaar was niet erg hoopvol. De telers gaven het PT gemiddeld een 5,1. Anneke gaf aan dat het PT de afgelopen jaren veel heeft geinvesteerd in voedselveiligheid. De komende jaren zal de promotie van groenten en fruit meer centraal staan. Als afsluiter liet ze een filmpje zien van de arbeidsmarktcampagne die dit jaar van start gaat om jongeren van 16 tot 24 jaar warm te maken voor een baan in de tuinbouw.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken

Vervolgens liet Auke Heins van het GroentenFruit Bureau zien hoe ze de consument door middel van collectieve promotie proberen te verleiden om de groenten- en fruitconsumptie te stimuleren. In een stuurgroep (met o.a Ton Janssen, Jos van Mil, Frank van Kleef en Theo Zwinkels) wordt momenteel nagedacht over een generieke tomatenpromotie, waarbij de tomatensoort wordt ingedeeld naar toepassing.



Martijn Laar van Berenschot liet in zijn presentatie zien dat er geen alternatief is dan om klantgericht te produceren. "Je kunt niet alles zijn voor iedereen, maar moet keuzes maken.Kies uw klant, kies uw positie en pas daarop uw business aan. Volgens Laar is schaalvergroting een voorwaarde om klantgericht bezig te zijn, maar is het bovendien broodnodig om creatief te zijn. "Kleine ideeën kunnen veel geld genereren."

De presentaties van Jan Moerdijk en Hein Deprez zijn uitgewerkt in een apart artikel.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken