
Marc Jansen
Volgens Stroeken is de consument gebaat bij een collectieve voorlichting, bij gebrek aan sterke merken en stevige marketing in groenten en fruit. "Daarbij vormen collectieve labels de verbinding tussen de communicatie en de producten op het winkelschap. Ze geven informatie en helpen de consument in zijn keuzeproces. Want transparantie en authenticiteit worden belangrijker. Het wordt tijd dat de agf-sector daar zelf op inspeelt."
Marc Jansen noemde collectieve productpromotie niet meer van deze tijd. "Het hoort bij de vorige eeuw toen Nederland na de Tweede Wereldoorlog weer opgebouwd moest worden, zeker als het gaat over Holland-promotie. Europese en Nederlandse wetgeving op dit vlak moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Dit leidt tot allerlei controles en bureaucratie van de overheid en luiheid bij de producten. Vrijwillig kan en mag alles, maar ik ben tegen de verplichting ervan."

Stroeken wierp hier tegenin dat als alle producten uitwisselbaar zijn er geen keuzevrijheid mogelijk is. "We hebben een maatschappelijk belang om meer groenten en fruit te eten en als de promotie privaat niet werkt, moet je dat collectief aanpakken." Overigens waren beide debaters er over eens dat de sector "veel en veel en veel te weinig" met de consument bezig is.
Dat was natuurlijk koren op de molen van Rob Baan van Koppert Cress. "Het is schandalig hoe weinig reclame de sector inzet, tegenover de miljarden aan omzet. De budgetten bij het Productschap Tuinbouw kloppen gewoon niet. Ik promoot mijn bedrijf met een tiende van wat het GroentenFruit Bureau in het geheel doet." Nieuwsgierig naar die promotie? Rob kwam door de screening van 'Taste of Life'. Vrijdagmiddag, boodschappentijd, op RTL 4.