Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Marc Jansen: "Collectieve productpromotie is een zwaktebod"

"Jack Stroeken: "Collectieve labels geven consument houvast"

Tholen - 'Collectieve labels (.NL en 2x2) geven de consument houvast en beleving in zijn keuze' luidde de stelling van het debat tussen Jack Stroeken van GroentenFruit Bureau en Marc Jansen van het CBL. Jansen vond de stelling letterlijk drie keer niks. "Collectieve productpromotie is een zwaktebod, want blijkbaar kunnen de agf-ondernemers zelf geen marketing bedrijven en hun mooie producten zelf promoten, 2x2 is schoolmeestersachtig en waar staat het .NL-logo voor? Als je de consument vertelt dat alle Nederlandse producten goed zijn, ga je hem verkeerd voorlichten!"


Marc Jansen

Volgens Stroeken is de consument gebaat bij een collectieve voorlichting, bij gebrek aan sterke merken en stevige marketing in groenten en fruit. "Daarbij vormen collectieve labels de verbinding tussen de communicatie en de producten op het winkelschap. Ze geven informatie en helpen de consument in zijn keuzeproces. Want transparantie en authenticiteit worden belangrijker. Het wordt tijd dat de agf-sector daar zelf op inspeelt."

Marc Jansen noemde collectieve productpromotie niet meer van deze tijd. "Het hoort bij de vorige eeuw toen Nederland na de Tweede Wereldoorlog weer opgebouwd moest worden, zeker als het gaat over Holland-promotie. Europese en Nederlandse wetgeving op dit vlak moet zo snel mogelijk worden afgeschaft. Dit leidt tot allerlei controles en bureaucratie van de overheid en luiheid bij de producten. Vrijwillig kan en mag alles, maar ik ben tegen de verplichting ervan."



Stroeken wierp hier tegenin dat als alle producten uitwisselbaar zijn er geen keuzevrijheid mogelijk is. "We hebben een maatschappelijk belang om meer groenten en fruit te eten en als de promotie privaat niet werkt, moet je dat collectief aanpakken." Overigens waren beide debaters er over eens dat de sector "veel en veel en veel te weinig" met de consument bezig is.

Dat was natuurlijk koren op de molen van Rob Baan van Koppert Cress. "Het is schandalig hoe weinig reclame de sector inzet, tegenover de miljarden aan omzet. De budgetten bij het Productschap Tuinbouw kloppen gewoon niet. Ik promoot mijn bedrijf met een tiende van wat het GroentenFruit Bureau in het geheel doet." Nieuwsgierig naar die promotie? Rob kwam door de screening van 'Taste of Life'. Vrijdagmiddag, boodschappentijd, op RTL 4.