Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retailtrends van 2010 zijn online shoppen, crisis en huismerken

Drie zaken zullen in 2010 de retailsector domineren, te weten online shoppen, de impact van de crisis en de opmars van huismerken. Dat blijkt uit een rondgang van Second Sight langs enkele retailkenners. Ondanks de dalende consumentenbestedingen doen webshops het uitstekend. Steeds meer mensen kopen online, en nog belangrijker: ze kopen steeds meer online. Edward Buitelaar, senior consultant bij Retail Management Center, voorziet dat online shoppen zich ontwikkelt als een 'self fulfilling prophecy'. Daarmee bedoelt hij dat elk aanbod zijn eigen vraag creƫert. Retailers kunnen niet meer achterblijven. Ook MediaMarkt opent een webshop.

De crisis krijgt zijn weerslag op winkelstraten en retailvastgoed. De A1-locaties blijven voorlopig onaangetast, maar in de aanloopstraten naar het centrum en wijkwinkelcentra zullen retailers moeilijker het hoofd boven water kunnen houden. Dat leidt tot leegstand.

Albert Heijn was de afgelopen jaren met afstand het meest succesvol met huismerken. Andere ketens halen de achterstand echter in. De overname van Super de Boer door Jumbo komt op een interessant moment. Consumenten willen een betere value-for-money propositie en stimuleren vanuit de vraagzijde de huismerken.

Bron: Second Sight
Publicatiedatum: