Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders kerst lekker thuis viert (81%). Met het eigen gezin (31%) of met andere familieleden (50%). Vooral gezinnen met kinderen zoeken vaker het gezelschap van de rest van de familie op (60%). Bren Hortensius, marketing en communicatiemanager van Super de Boer licht toe: “Met ons kerstthema leggen we dit jaar de nadruk op consumenten in heel Nederland die samen genieten van heerlijke maaltijden. In ons geval kan dat met elk budget. Zo sluiten we perfect bij de verwachte trend voor deze feestdagen aan."
Thuis iets eenvoudiger uit eten
Een meerderheid van de Nederlanders verwacht kerst dus thuis te vieren. Uit het onderzoek van Super de Boer van vorig jaar bleek dat driekwart van de respondenten van plan was om thuis uit eten te gaan en daar te genieten van een zeer luxe diner. Dit jaar is dat nog maar 47%. Maar nog steeds besluiten Nederlanders kerst nog wel in huiselijke kringen te vieren. Nu geeft 26% aan bij familie te gaan eten en 17% thuis van de echte kerstklassiekers te gaan genieten.Hortensius: “Dit is geheel in lijn met de huidige economische ontwikkelingen. Uit eten gaan delft nog steeds het onderspit ten opzichte van thuis dineren. Wel zullen de maaltijden iets minder 'over de top' zijn dan vorig jaar. Daarom hebben we met kerst niet alleen exclusieve Superieuraanbiedingen, maar biedt ons huismerk ook kwalitatief goede alternatieven." Klanten van Super de Boer kunnen dit jaar bij hun supermarkt terecht voor maar liefst 25 menusuggesties voor de kerst, die onderling ook goed te combineren zijn. “Kortom, voor elk wat wils en bovenal makkelijk en snel te bereiden," aldus Hortensius.
Gourmetten of varkenshaas met roomsaus
Dit jaar zal vaker nog dan andere jaren het gourmetstel op tafel verschijnen. Ruim een derde (33%) van de respondenten geeft aan letterlijk de pannetjes op tafel te zetten. Maar ook de echte klassiekers, zoals tournedos of varkenshaas zijn favoriet (17%), vooral onder respondenten van 65 jaar en ouder. Uiteraard geserveerd met een mooie saus, zoals champignonroomsaus of rode wijnsaus.Nederlanders tot 35 jaar wagen zich vaker aan culinaire hoogstandjes (14%). “Deze moeten echter wel snel en gemakkelijk te bereiden zijn," licht Hortensius toe. “Vooral onder deze klantengroep zijn onze Superieur producten, ontwikkeld in samenwerking met Marco Poldervaart, favoriet. Bijvoorbeeld de gegratineerde schelpen of het complete kalkoenpakket. Ze zijn eenvoudig te bereiden, maar trekken zeer veel bekijks. Vooral dankzij de tips van Marco die het gerecht net dat beetje extra geven. Op onze website staan dit jaar speciale instructiefilmpjes, waarin hij menu's stap voor stap uitlegt en voordoet."
Ook na het nuttigen van de kerstmaaltijden blijken Nederlanders vooral te kiezen voor een gezamenlijke activiteit. Zo wordt tv kijken op de voet gevolgd door lekker lang natafelen (43%) en spelletjes doen (22%), zoals kaarten, ouderwetse bordspellen en hints.