Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Theo Ammerlaan: "APO past prima in nieuw samenwerkingsmodel"

Groep Greenery-telers staat nog voor keuze tussen P- en T-model

Tholen - Coöperatievoorzitter Theo Ammerlaan en financieel directeur Albert Knol gaven gisteren een toelichting op het nieuwe samenwerkingsmodel van The Greenery, dat vrijdag door de ledenraad was goedgekeurd. De coöperatie biedt telers een bewuste keuze in de manier waarop hun producten vermarkt worden. Alle leden worden hierover individueel geïnformeerd en krijgen de komende tijd de keuze tussen een Transactie (T)- of een Preferred Supplierrelatie (P) met de coöperatie voorgeschoteld.


Theo Ammerlaan en Albert Knol

Klik hier voor het video-interview met Theo Ammerlaan

De Preferred Supplierrelatie betekent een intensivering van de relatiemet het handelshuis The Greenery en heeft duurzame waardegroei enintensieve ketensamenwerking met retailers als doel. Binnen de Transactierelatie worden de producten van telers afgezet naarhet handelshuis The Greenery en/of de Nederlandse groothandel. "Bij het T-model verzorgt een verkoper in dienst van de coöperatie de verkoop van die T-telers", benadrukte financieel directeur Knol.

Aan een voorspelling welk percentage telers voor het P- of T-modelkiest en wat het gewenste percentage zou zijn, waagden de bestuurderszich niet. "Een grote groep denkt nog na welk model voor zijn onderneming de beste kans op succes biedt", gaf Ammerlaan aan. "We krijgen dus twee soorten leden bij de coöperatie, die overigens nog altijd wel van kleur kunnen verschieten", beaamde Albert Knol aan. "We zien dit model als een stap voorwaarts in een verdere vorm van aanbodsbundeling."

"De spelregels van het handelshuis The Greenery zijn als volgt. We doen primair zaken met P-telers. Kunnen die de vraag niet invullen, dan kijken we binnen de cooperatie of de T-telers de vraag kunnen invullen. Pas daarna komen we bij andere telers uit. Formeel bestaat daarmee de optie dat het handelshuis de producten van T-telers via een ander kanaal bijkoopt", legden de bestuurders uit. De relatie met de P-telers zal zich volgens hen meer richten op een beleid van lange termijn met productplannen die meer de diepte ingaan.

Telers die de keuze maken voor het T-model kunnen de keuze maken voor klokverkoop. "We willen de klok hierbij kwalitatief neerzetten. Met name voor telers met een bepaalde kwaliteitsaanduiding of die hun naam willen positioneren kan de klok een interessante optie zijn", hield Ammerlaan de aanwezige pers voor.

In tegenstelling tot wat de Greenery-bestuurders in augustus dachten, passen de APO's goed in het nieuwe samenwerkingsmodel van The Greenery. "Een stukje voortschrijdend inzicht", noemde Ammerlaan dat. "We staan positief in de bundelingsgesprekken en denken dat de tijd rijp is om stappen te kunnen maken. Uiteindelijk denk ik dat een APO - als die samenwerking goed bevalt - kan leiden tot verdere integratie en coöperatieve samensmelting. Dat is de ultieme wens op lange termijn."

Klik hier voor het video-interview met Theo Ammerlaan
Publicatiedatum: