Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
90 procent van de productie blijft in eigen land

Schaalvergroting zet door in Britse teelt van brassica’s

Af en toe mogen Nederlandse bloemkool- en sluitkooltelers leveren aan de Engelse markt, maar meestal zijn we slechts ‘gaatjesvullers’. Zoals twee jaar geleden, toen extreme neerslag in Engeland zorgde voor een flinke stagnatie in de eigen productie. Rijk Zwaan's brassica-specialist Keith Stephen vertelt hoe de Engelse markt in elkaar steekt.



In Engeland concentreert de teelt van brassica’s zich in Lincolnshire. Dat is aan de Noordzeekust van Midden- Engeland, op ongeveer dezelfde breedtegraad als het Noord-Hollandse koolgebied. Keith: "Hier staat zo’n 60 procent van de bloemkool en 80 procent van de sluitkool in het Verenigd Koninkrijk. In Cornwall, in het uiterste zuidwesten en op de Kanaal-eilanden vindt vooral winterproductie van kool plaats, hoewel die de laatste tijd geleidelijk wat meer naar Lincolnshire verhuist. Broccoli tenslotte is voornamelijk in Lincolnshire en Schotland te vinden."

"Het areaal bloemkool is de laatste jaren geleidelijk teruggelopen naar zo’n 9.500 hectare en ook voor 2010 verwachten we een inkrimping van 5 tot 10 procent. De arealen broccoli en sluitkool blijven waarschijnlijk redelijk stabiel: beide op ruim 7.000 hectare. Wel zien we een verschuiving bij savooiekool: minder Tundra-types (winterharde semi-savooi) en een kleine uitbreiding in wintersavooiekool. Het aandeel rodekool blijft met zo’n 10 procent stabiel."

Leveringsplicht

In Engeland zijn de vijf grootste bedrijven, die vaak verschillende brassicagewassen telen, goed voor 80 procent van de omzet. Keith: "Deze bedrijven zijn zowel teeltbedrijf als verpakker, leveren direct aan de supermarkt en blijven verder doorgroeien. LFP (Lincolnshire Field Products) in Spalding bijvoorbeeld heeft, inclusief contractteelten bij kleinere telers, nu een teeltoppervlakte van meer dan 5.400 hectare. Middelgrote bedrijven kunnen nog altijd 500 hectare groot zijn en leveren bijvoorbeeld aan Aldi en Lidl. Kleine bedrijven vormen een minderheid en leveren aan de locale markt, groothandelsmarkten en de biomarkt. De coöperatieve bedrijven zijn verdwenen."

Prijzen onder druk

In Groot-Brittannië blijft 90 procent van de productie in eigen land, weet Keith. "Broccoli is 7 maanden uit eigen productie te krijgen en bloemkool zo’n 11 maanden. In de winter vindt er import uit Spanje plaats van broccoli, bloemkool en spitskool. Supermarkten bepalen de prijzen en die staan zoals overal onder druk. De verpakkers hebben leveringsplicht en telen daarom ruim hun gecontracteerde productie. Komen zij toch nog product tekort, dan moeten ze bijkopen. En daar kan bijvoorbeeld Nederland van profiteren."

In Engelse supermarkten liggen bijna alle groenten verpakt, dus ook de bloemkool. Keith: “De ‘achten’ worden met wat hartblad verkocht in een plastic zakje, voorbedrukt met een streepjescode die de oogstdatum bevat. Soms wordt hierop
ook de teler afgebeeld, zodat die ondanks de grootschalige teelt toch een ‘gezicht’
krijgt voor de consument. De ‘zessen’ worden in krimpfolie verpakt, met nauwelijks omblad, en vormen in Engeland slechts een kleine markt. Bij sluitkool zie je dat krimpfolie voornamelijk voor kilokool wordt gebruikt, maar soms ook voor een grote
in tweeën gesneden kool. Tenslotte wordt ook broccoli steeds vaker in krimpfolie verpakt, in plaats van los."

Eigen groente telen

"Hoewel brassica's in Groot-Brittannië nog steeds veel gegeten worden, loopt de consumptie ervan terug. Vooral ouderen eten nog verse sluitkool en bij jonge gezinnen is broccoli populair. Luxere supermarkten als Sainsbury en Marks & Spencer verkopen verschillende types babykool, maar door de economische crisis zit daar momenteel geen groei in. Een trend is nu om je eigen groenten te telen. Dat past bij de Britse traditie van tuinieren, maar wordt ook gestimuleerd door de vele televisieprogramma’s over tuinieren en koken. Door het sluiten van veel pubs wordt de volkstuin bovendien als sociaal gebeuren gezien. Ook opvallend veel jonge mensen doen hier aan mee."

Bron: Seeds & Services Brassica, Rijk Zwaan
Publicatiedatum: