Herman de Knijf over verhuizing fruitterminal

Hele cluster profiteert van optimale nieuwe locatie

Vanwege afspraken tussen de stad Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam moet de fruitterminal verhuizen. Hij gaat van de Merwehaven in Rotterdam-West naar het Waal-Eemhavengebied op Zuid. ‘Moeten’ wekt overigens een verkeerde indruk, maakt Herman de Knijf, voorzitter van de Vereniging Samenwerkende Bedrijven Fruitport en directeur van Seabrex Rotterdam duidelijk: "Het is een briljant idee. De stad krijgt een groot stadsontwikkelingsgebied en wij kunnen op de nieuwe locatie veel beter inspelen op de actuele logistieke eisen. Iedereen wint."

De verhuizing van de fruitterminal maakt direct 27 hectare vrij voor stadsonwikkeling. "Neem je het effect van geluids- en milieunormen mee, dan komt je op het dubbele", zegt De Knijf. Leuk voor de stad, maar wat hebben de bedrijven in Fruitport, waaronder Seabrex, daaraan? De Knijf: "Op de nieuwe plek kunnen we inspelen op de actuele logistieke situatie. Als bedrijf kunnen we de huidige ‘organisch gegroeide’ vier locaties vervangen door één terminal van de derde generatie. We hebben minder vierkante meters nodig en kunnen geautomatiseerde oplossingen toepassen. Verder kunnen we ons optimaal inrichten op de afname van het aantal koelschepen ten gunste van het enorm toegenomen aantal koelcontainers. Bovendien maakt de nieuwe plek veel interterminalverkeer overbodig, wat onze operatie efficiënter maakt."

Clusterbelang

Het verhuisproject maakt deel uit van Fresh Corridor II. Niet voor niets, want behalve de interne logistieke situatie van Seabrex zal ook de externe logistiek voor Fruitport verbeteren. "De nieuwe locatie, zo’n beetje recht hiertegenover op de andere oever, zal uitstekend geschikt zijn voor co-modaal vervoer. Daarbij gaat het om doorvervoer over de weg, per spoor, via binnenvaart en via kustvaart. Sinaasappels die nu in vrachtwagens uit Spanje of zelfs Agadir in Marokko komen, kunnen dan eenvoudig met short sea shipping worden aangevoerd. Dat geldt ook voor het uitgaande vervoer naar bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Scandinavië en de Baltische staten. Voor het Europese achterland komen slimme combinaties van spoor, binnenvaart en weg binnen bereik. Dit betekent een enorme sprong in duurzaamheid en concurrentiepositie."

Er is nog een gunstig effect: de vermindering van het regionale wegvervoer. "Er is nu veel wegvervoer tussen de Merwehaven en fruitdistributeurs in Barendrecht. Dat zal sterk verminderen. Modelberekeningen maken duidelijk dat het Waal-Eemgebied in te vervoeren tonnen, kilometers én verkeersbewegingen een ideale locatie is", merkt De Knijf op. “Dat is mooi, want de haven is medebepalend voor het succes van de agrologistieke keten: de greenports, de regionale productie en de im- en export. Als je een poot onder die keten vandaan haalt, valt hij om. Maar nu we deze poot versterken, komt dat het hele cluster ten goede."

Voor meer informatie:
Seabrex
Herman de Knijf,
Galileïstraat 36
3029 AM Rotterdam
Tel: 010 - 4251251

Bron: Greenports Nederland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven