Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Door APO worden teelt- en handelsbelangen ontvlecht"

Thijs Jasperse: APO Paprika eerste kwartaal 2010 van start

Tholen - FrEsteem, The Greenery, Versdirect.nl, BGB en ZON hebben zich uitgesproken voor de oprichting van een APO Paprika. Slechts de nieuw opgerichte vereniging Best of Four is niet overstag gegaan. "Prachtig", reageert Thijs Jasperse, die als voorzitter van de P-Acht nauw bij de oprichting betrokken is. "Vanaf het eerste kwartaal van 2010 moet de zaak draaien en krijgen we een andere situatie in afzetland, waarbij de teelt- en handelsbelangen worden ontvlecht."



"Overigens betekent de oprichting van de APO Paprika niet dat er een situatie komt, waar mensen in de handel zich zorgen over moeten maken. Richting de eindklant verandert er weinig of niets, alleen komt er meer aansturing vanuit de telers. We zullen veel beter dan in het verleden het productbeleid gestalte geven", legt Thijs uit. Ook de telers die het nieuwe P-model van The Greenery volgen passen prima binnen de APO, ondanks een eerdere toelichting bij de presentatie van haar nieuwe samenwerkingsmodel. "Paprika NL gaat volop meedoen binnen de APO", bevestigt Thijs.

"We blijven volgend jaar in een economisch lastige situatie zitten. Het zal in de paprika's geen feestjaar worden", blikt Thijs vooruit op volgend jaar. "Anderzijds zijn de vooruitzichten in de paprika's beter dan dit jaar. Er zullen minder paprika's komen in zowel oppervlakte als kilo's. Het is voor de telers van levensbelang dat er een goede start komt van het seizoen. En dat is voor een deel afhankelijk van hoe het Israƫlische en Spaanse seizoen eindigt."

"Afgelopen jaar hebben de telers bijzonder veel geld verloren", besluit Thijs. "De winst is echter dat er dit jaar in Duitsland en Nederland respectievelijk 11 en 17% meer paprika's zijn geconsumeerd dan in 2008. We hebben dus meer consumenten bereikt. Wanneer de consumenten dat in 2010 blijven doen, mogen we een beter paprikajaar verwachten."