Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Edgar Biemans (SVZ):

"Expertise als service voor afnemers"

De Nederlandse land- en tuinbouw, met goede grond op een ideale locatie, leverde ons de agrarische kennis en lieten de grootste bedrijven in ons land opbloeien. We danken er een groot deel van onze welvaart aan. Het behoud van die luxe vraagt nu om een onbegrensde blik. Groente- en fruitverwerker SVZ International BV geeft het goede voorbeeld.



SVZ is een sterk landbouwgericht bedrijf, voortgekomen uit steeds weer nieuwe samensmeltingen van de ondernemende, verwerkende industrie. Nu vormt SVZ een onderdeel van Royal Cosun. Het Hollandse karakter schuilt in de ligging van de hoofdvestiging in Etten-Leur, strategisch tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam en met de blik gericht op de afzetmarkt Europa en ver
daarbuiten.

Nederland is van oudsher sterk in productopwaardering tussen import en export en SVZ maakt daarop met groenten en fruit geen uitzondering. Edgar Biemans, commercieel directeur, legt ons uit hoe de zaken ervoor staan. "Als onderdeel van een groot concern zijn wij in staat om in te spelen op verschuivingen in de markt voor groente en fruit voor de voedselverwerkende industrie. Inmiddels behalen wij 90% van onze omzet uit export. Om ons de concurrentie van het lijf te houden, richten we ons met de kennis en kwaliteit van de Nederlandse en internationale agrarische sector, de gunstige logistieke omstandigheden en een traditionele handelsgeest op de wereldmarkten. Dat lukt ons goed, maar daarentegen zien we helaas dat de fruittelers in een moeilijke fase verkeren. We zien allemaal dat er iets moet gaan gebeuren, maar wie durft de noodzakelijk drastische maatregelen te nemen?"

Spanningsveld

SVZ zelf betrekt de agrarische grondstoffen veelal uit het buitenland. Polen is de natuurlijke fruittuin voor rood fruit van de wereld en Oekraïne en andere oostelijke landen zijn in opkomst als leveranciers van een behoorlijke kwaliteit. Je moet daarmee werken, wil je je productieafzet op de internationale markten concurrerend houden. Maar MVO, duurzaamheid en voedselveiligheid? We slepen appelpuree van heinde en verre naar de verwerkingsindustrie en vervolgens weer terug naar de mondiale consument. Toonaangevende opkomende landen, vaak nog bijgestaan met Westerse ontwikkelingsgelden, subsidiëren de teelt van appels, tomaten en abrikozen in opstandige gebieden om er via dergelijke economische impulsen rust te helpen brengen. Die oogsten kunnen extra voordelig op de wereldmarkt worden losgelaten en overspoelen de hoogwaardige productie van onze eigen telers, die daarbij ook te kampen hebben met de hoog belaste kosten van arbeid.

"Ja, daar mag je je best eens over verwonderen en de nodige aandacht voor vragen,” stelt Biemans. “We zijn misschien wel wat naïef, ook op het gebied van naleving van gewasbestrijding. Voedselveiligheid blijkt niet overal het criterium voor regelgeving; de regels worden nog wel eens ingezet om markten af te schermen. De werkelijk vrije wereldhandel is daarmee nog ver weg. Wij hebben het voordeel van eigen productiefaciliteiten in meer landen en werelddelen en kunnen met oog op de afwijkende regelgeving onze markten dus vanuit meerdere richtingen beleveren. In die zin kunnen we ons dus flexibel aanpassen om de export te continueren. Maar het wordt nu toch echt tijd om de wereldhandel van die willekeur te verlossen. Dat zou eerst een enorme commotie teweeg brengen, als de bevoorrechten hun privileges kwijtraken, maar uiteindelijk de hele wereld enorm vooruit helpen. Maar wanneer bereik je gelijke voorwaarden als arbeidsomstandigheden, beoordeling van MVO en duurzaamheid? Je moet het nu doen, met de middelen die we hebben en in de situatie zoals die is. En dan doet SVZ het heel goed."

Duitsland

Al pratende over wereldhandel en onbelemmerde export komen we uit in Duitsland. Dat is, moet ook Biemans erkennen, nog altijd een bepalend grote afnemer en exportpartner. De afstand is beperkt, de markt enorm en de snel toenemende bewustwording rond gezond eten van de Duitse consument zorgt voor een extra expansie van het groente- en fruitassortiment van SVZ. Dat richt zich compleet op de wensen van de afnemer, de voedselverwerkende industrie. Die vanzelfsprekend weer goed luistert naar de consument, om te weten wat hem bezighoudt.

"Dat is beslist de gezondheid", zegt Biemans. "En daarmee kiest men bij voorkeur voor producten gerelateerd aan groente en fruit. Zo gezond mogelijk, dus met aandacht voor productiemethoden die de goede eigenschappen intact laten. We helpen daarbij, zoals we met een innovatieve producent van smoothies, hebben gedaan. Van teler tot ons halffabrikaat en verder tot aan de afzetpunten hebben we in samenwerking de hele keten ingericht. Om het flesje zo natuurlijk mogelijk in het schap te krijgen, moet je bijvoorbeeld zo min mogelijk verwarmen. Daar heb je hoge kwaliteit fruit voor nodig, aangepast transport en ga zo maar door. Wij hebben daar de expertise voor en bieden die als service aan onze afnemers. Een belangrijke usp in de export, want steeds meer internationale voedselproducenten willen een steeds verfijnder en uitgebalanceerde product leveren."

Om die vorm van hoogwaardige service te kunnen volhouden, moet de marge voldoende ruimte blijven bieden. "Inderdaad en daar kun je het best wel eens moeilijk mee hebben”, legt Biemans uit. “Nu de groente en fruitprijs op mondiaal niveau zakt, willen onze afnemers daar nog wel eens het recht aan ontlenen om een lagere prijs af te dwingen. Maar de marge die wij nodig hebben voor financiering, opslag, transport, productie en het op peil houden van expertise en service blijft gelijk, ook bij lagere inkoopprijzen. De afnemers zien alleen de lagere inkoop, niet onze gelijkblijvende of soms zelfs hogere kosten. Leg het ze maar eens uit zonder ze te laten afhaken."

De nu rondrazende recessie baart SVZ zorgen en schept tegelijkertijd nieuwe kansen. Aan de ene kant heeft de consument iets minder te besteden en vermindert de vraag, aan de andere kant verdwijnt de wankele concurrent en zoekt de markt de stevige leverancier weer op. "Wij merken dat de voedselverwerkende industrie weer op zoek gaat naar de sterke leverancier met een betrouwbare reputatie”, stelt Biemans vast. “Een bedrijf dat kan innoveren, dat aan productontwikkeling kan werken om de juiste oplossingen te bieden. Men heeft daar weer geld en energie voor over en denkt weer meer op de lange termijn, om als de crisis definitief voorbij is weer met goede producten de markt te stabiliseren."

SVZ is sterk in ontwikkelen en innoveren. De gezonde groentesappen zijn in opmars en voor de grote merken levert SVZ elke denkbare samenstelling. Een ander goed voorbeeld is het fruit in ijs. Vroeger altijd keihard, want ijskoud. Door met een natuurgelijk procédé suikers in het fruit te infuseren, blijft nu het zachte karakter van elk stukje bewaard, zelfs in het ijs. "Als je in samenspel met je afnemers zulke specialiteiten kunt ontwikkelen, dan weet de internationale afnemer je echt wel te vinden en blijft je export een lucratieve zaak", besluit Edgar Biemans.

Bron: Buitenlandse Markten, LNV

Publicatiedatum: