Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tammo Beishuizen van LTO Noord over:

NMa, speelgoed en de Rabo

Natuurlijk zijn over elk bovengenoemd onderwerp pagina’s te vullen. Maar ik kijk alleen maar even naar de consument en producent. Afgelopen zomer heeft de NMa bij veel bedrijven in de groente- en fruitsector invallen gedaan om mogelijke prijsafspraken te onderzoeken. Nu is samenwerking in de land- en tuinbouw sowieso al niet makkelijk, maar gezamenlijk als producent voor de gehele desbetreffende markt prijsafspraken maken is bijna onmogelijk. Kijk in de akkerbouw alleen maar naar de pogingen om de afzet van bv uien en aardappelen te regelen. Of de door Europa afgedwongen verkoop van gezonde onderdelen na de fusie tussen Friesland Foods en Campina.

In de Telegraaf van donderdag 10 december staat, in een artikel over de Rabogroep, een interview met een merkenadviesbureau. Bij koppeling van dit artikel aan de NMa inzet valt een achteloos uitgesproken zinnetje van dit bureau mij in elk geval direct op: "Verder is de Rabobank groot in de land- en tuinbouw (en nu komt het) en die wordt door de supermarkten tot de laatste druppel uitgeknepen." Hoezo prijsafspraken? Wat dat betreft is het net verschenen onderzoeksrapport van de NMa met betrekking tot verdeling in de keten een steuntje in de rug. Of er maatregelen uit voortvloeien moeten we nog even afwachten.

Waarom staat dan ook het woord speelgoed in de aanhef? Ik verdenk de NMa namelijk van zeer eenzijdig handelen. Zij beweren voor het consumentenbelang op te komen. Als dat mogelijk inhoud dat er dan in Nederland geen boer of tuinder overblijft (en dus ook geen gekwalificeerd voedsel uit Nederland) dan is dat niet hun fout. Producentenbelangen zijn dus niet belangrijk. Alleen als zij mogelijk samenzweren. Hoe anders is dat bv in de speelgoedsector. Hier is blijkbaar geen consumentenbelang aanwezig. Ook niet in de Sinterklaastijd of Kersttijd wanneer veel speelgoed wordt verkocht.

De gehele speelgoedverkoop en deels keten is in Nederland en een groot deel van Europa (14 landen) namelijk in handen van één holding, de Blokker Holding. Deze bezit 14 formules met 2771 vestigingen met een omzet van 2,8 miljard euro. Als u speelgoed koopt, komt deze voor meer dan 90 % uit één van hun formules. Hoezo consumentenbelang, waarom NMa??

Bron: Tammo Beishuizen van LTO Noord
Publicatiedatum: