Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inzet LZV's afgelopen jaar sterk gegroeid

De inzet van Langere en zwaardere Vrachtauto’s (LZV’s) is het afgelopen jaar sterk gegroeid. LZV’s worden veel ingezet voor goederenstromen in de nationale distributie door supermarktketens en grootwinkelbedrijven, voor expresspost en bloementransport. Dit zijn stromen die, zeker nationaal, niet door binnenvaart en spoor worden vervoerd zodat een eventuele modal shift daarbij geen rol speelt. Dat staat in de 'Stand van zaken Ervaringsfase Langere en zwaardere Vrachtauto’s' die door minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer is gezonden.

Het aantal LZV's is toegenomen van 194 in 2008 naar 394 in 2009. Het aantal ondernemingen dat LZV's bezit is toegenomen van 109 naar 190, en het aantal LZV kerngebieden is toegenomen van 291 naar 410. Uit meetgegevens van weeglussen in de snelwegen met camera’s blijkt dat het gemiddelde gewicht van LZV’s rond de 50 ton ligt, door het grote aandeel volumegoederen, waardoor veel volgeladen LZV’s onder het maximaal toegestane gewicht blijven.

Verkeersveiligheid

Het aantal ongevallen met LZV's is de afgelopen drie jaar beperkt tot 11, met alleen materiële schade, waarbij in de meeste gevallen geen aanwijzing is dat LZV-eigenschappen, zoals de extra lengte of het eventueel hogere gewicht hierbij een rol hebben gespeeld.

Inzet

Waar tot voor kort de LZV’s vooral werden ingezet voor vervoer tussen industrieterreinen (fabrieken, groothandel, distributiecentra, veilingen etc), is een nieuwe toepassing het gebruik van innovatieve LZV-combinaties van twee citytrailers waarmee men ook winkels kan bevoorraden. In sommige gevallen kan men met de LZV over geautoriseerde routes direct naar een filiaal aan een stadsrand rijden, één trailer daar lossen en de andere trailer als normale combinatie naar een filiaal in de stad rijden. In andere gevallen wordt op een bedrijventerrein buiten de bebouwde kom ontkoppeld en worden de trailers afzonderlijk naar de filialen gereden.

Internationaal
Met de komst van de nieuwe Duitse federale regering mag verwacht worden dat LZV’s ook in andere Duitse landsdelen weer gaan worden beproefd. Uiteraard zal Nederland contact leggen met onze oosterburen om de mogelijkheden af te tasten voor het toelaten van (proeven met) LZV’s op vervoersrelaties tussen Nederland en Duitsland. Ook België en Frankrijk zijn van plan om LZV proeven te starten en ook met deze landen onderhoudt Nederland contacten en biedt het zijn kennis en ervaring aan.

Inzet komende jaren

2009-2010
Evaluatie Ervaringsfase en voorbereidingen voor het vervolg hierop. Binnen de randvoorwaarden van verkeersveiligheid en modal shift en bij positieve uitkomsten van deze evaluatie streef ik naar geleidelijke uitbreiding van de mogelijkheden voor een effectieve en veilige inzet van LZV’s in Nederland.

2009-2011
Bilaterale mogelijkheden (blijven) zoeken en bespreken met vooral de Duitse, Belgische en Franse collega’s en waar relevant met nog andere Europese collega’s. Streven is om internationaal proeven op te zetten om effecten ook op langere afstanden te monitoren. Vooral de enorme vervoerstromen over de weg naar en van Nordrhein-Westfalen en de Antwerpse regio bieden een groot potentieel voor vervanging van conventionele vrachtauto’s door LZV’s.

2009-2020
Streven naar een werkbare introductie van LZV’s op Europese schaal, eventueel door aanpassing van de Europese Richtlijn voor Afmetingen en Gewichten.

Vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal actief worden geagendeerd op bilateraal en Europees niveau, waar relevant samen met het bedrijfsleven, ten behoeve van efficiënter en duurzamer wegvervoer. Niet alleen voor het inzetten van LZV’s maar ook om vrachtvoertuigen aerodynamische en veiliger te kunnen vormgeven.

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Publicatiedatum: