Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carbon Footprint groenten en fruit bijzonder gunstig

Consumptie van groenten, fruit en aardappelen levert nauwelijks een bijdrage aan de CO2-uitstoot. Dat blijkt uit een Brits onderzoek* van het Food Climate Research Network. Vlees levert van alle voedingsmiddelen de grootste ‘Carbon Footprint’ met 19,30 kg CO2e/kg. Voor groenten is dit 1,67 en voor fruit 3,40 kg CO2e/kg**.

Daarmee dragen groenten en fruit maximaal 10 procent bij aan de totale CO2 uitstoot voor voedingsmiddelen per huishouden. De ‘Carbon Footprint’ is een indicatie voor de totale CO2-uitstoot van een product tijdens de gehele levenscyclus van het product. Dat blijkt uit het rapport ‘Environmental Impact of Products’. Dit rapport geeft een gronding inzicht in het perspectief van de groenten en fruit versketen. De resultaten kunnen worden doorvertaald naar heel Europa.

Lokaal inkopen

Met de verlening van de seizoenen en jaarrond beschikbaarheid van bijna alle soorten groenten en fruit, groeit de vraag of de consumptie van geïmporteerde groenten en fruit in de winter een onevenredig grote bijdrage levert aan de CO2 uitstoot. Diverse seizoenskalenders gaan vaak voorbij aan het feit dat de groeiseizoenen steeds verder worden verlengd. Dit is voor producenten een manier om rendabel te kunnen produceren. Retailers kunnen zo locale producten inkopen en consumenten dus ook.

Emissie communiceren

Introductie van een label met de zogenaamde ‘Carbon footprint’ geeft een eenzijdige blik op diverse issues ten aanzien van milieu zoals gebruik van landbouwgronden, gewasbeschermingsmiddelen, water en verpakkingen. De boodschap op verpakkingen zou erg complex worden indien al deze thema’s tot uitdrukking worden gebracht en daarmee zeker niet duidelijker voor de consument. Willem Baljeu, directeur van groenten en fruit handelsplatform Frugi Venta ziet niks in de ontwikkeling van keurmerken.”Het is prima om gezamenlijk – producenten, handel en retail – afspraken te maken over manieren om de CO2 uitstoot te reduceren. Etikettering en toevoegen van logo’s maakt een dergelijk proces onnodig duur en ingewikkeld. Een mooi voorbeeld in de sector is de broeikasgasmonitor van het Productschap Tuinbouw. Hierbij wordt een systematiek ontwikkeld waarmee de (Nederlandse) teelt en handel van groenten en fruit en bloemkwekerijproducten de emissie van CO2 en overige broeikasgassen bij productie, opslag, verwerking en transport kan berekenen en communiceren met belanghebbenden in de keten”, aldus Baljeu.

Misleidend

Productie in kassen wordt veelal negatief belicht door NGO’s en consumentenorganisaties terwijl juist hier de laatste jaren heel veel is bereikt, bijvoorbeeld in reductie van energiegebruik. De negatieve publiciteit is meestal gebaseerd op een gebrek aan kennis.

Misleidend is ook de communicatie met betrekking tot ingevlogen producten. In Engeland hebben groenten en fruit een aandeel van 60 procent in de luchtvracht. De hoeveelheid groenten en fruit dat per vliegtuig wordt aangevoerd is slechts 1,5 procent van de totale hoeveelheid geïmporteerde groenten en fruit. De grootste hoeveelheid producten die per luchtvracht naar Europa wordt vervoerd, is afkomstig van ontwikkelingslanden in Africa. Er wordt geschat dat 1 – 1,5 miljoen personen afhankelijk zijn van de export van tuinbouwproducten. Dat werpt een heel ander licht op de luchtvrachtdiscussie.

De agrarische sector doet veel aan de ontwikkeling van duurzame productiemethode met aandacht voor people, planet en profit.

Frugi Venta, Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland, is de toonaangevende ondernemersorganisatie voor 450 bedrijven op het gebied van de groot- en tussenhandel, importhandel en exporthandel in verse groenten en fruit.
Frugi Venta richt zich primair op de bevordering van de concurrentiekracht van de sector door collectieve en individuele dienstverlening aan de leden en belangenbehartiging op nationaal en internationaal niveau.
Publicatiedatum: