Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wim van der Burgh: "Als het gras bij de buren groener dan groen is dan..."

Flink kleiner tomatenaanbod en betere vraag zorgen voor gezonde handel

Tholen - "Momenteel is de vraag naar tomaten goed te noemen. En dan voor het hele segment, van losse tot cherry en van pruim(roma) tot tros. Tot ruim 1-2 weken geleden waren ze nog niet weg te geven, zo slecht was de vraag in heel Europa", vertelt Wim van der Burgh van HPM. "Het aanbod Hollandse tomaten is aanzienlijk verminderd de laatste weken en in bijvoorbeeld Spanje is het een stuk kouder geworden. Dit alles resulteert in een flink kleiner aanbod, maar naast dit feit is de vraag ook beter geworden. Eén plus één is twee en dus ontstaat een gezonde handel. Volledig afgestemd op vraag en aanbod."

"De prijs van bijvoorbeeld trostomaten is ruim verdubbeld in twee weken tijd, maar dat was natuurlijk ook broodnodig. Het is een slecht jaar geweest voor de Nederlandse tuinbouw. De handel verweet de tuinders de grote arealen en de tuinders verweten de handel dat de producten niet goed werden verdedigd. Met andere woorden, iedereen viel over elkaar heen maar niemand heeft ook de sleutel tot de oplossing", constateert Wim.

Een bekend cliché 'het gras is altijd groener bij de buren' gaat dit jaar ook weer feilloos op", vertelt Wim. "Er is altijd wel weer iemand die het beter gedaan heeft, en de week erop de andere. Uiteraard wordt er altijd met de hoogste uitbetaler vergeleken en dat is bijna iedere week een ander, zodat de huidige afnemer (handel) van de tuinder niet eerlijk beoordeeld wordt. Het gaat erom wat er aan het EIND van het jaar NETTO overgebleven is en dan moet je goed staan. Dát is namelijk wel de verantwoording van de handel die producten verdedigt van de tuinder."

"Ik kan glashard zeggen dat onze telersorganisatie HPM (afnemers Marni Fruit en Alexport) tot de hoogste NETTO uitbetalers hoort van Nederland", vertelt Wim. "In een enkele productgroep hebben wij potentiële telers zwart-op-wit een hogere uitbetaalprijs gegarandeerd dan hun huidige organisatie het komend jaar. Maar slechts een enkele stapt over. Voor een aantal telers hebben wij berekeningen gemaakt en alle kosten meegenomen. Hieruit bleek dat veel telers van een negatief resultaat naar een klein positief resultaat zouden zijn gegaan. Een ander bleef onverhoopt wel met verlies zitten, maar veel minder slecht als waar ze nu zitten!"

Dus enerzijds lopen tuinders te schreeuwen om hogere prijzen, anderzijds als zij zwart-op-wit meer geld kunnen krijgen onder exact dezelfde voorwaarden, durven ze niet over te stappen", vertelt Wim. "Ja, het mag niet van de bank wordt er dan gezegd. En waarom? HPM biedt ook financiële zekerheid, zodat er geen risico gelopen wordt door de tuinders. Ook blijkt er een grote telersorganisatie plotseling nog even extra uit te gaan betalen omdat ze bang zijn telers te verliezen? Dit is toch geen beleid!"

"Dus met andere woorden, deze organisatie betaalt integraal als laagste uit, zo bleek dit seizoen. Andere partijen worden hierdoor beïnvloed en betalen ook minder uit. “Want zij doen het ook”….Hierdoor komen de uitbetaalprijzen in een neerwaartse spiraal terecht", besluit Wim. "En eind van het jaar, als er gedreigd wordt met uittekenen, wordt dat gereserveerde potje aangesproken om de teler binnen te houden. Op deze wijze wordt het belang van de teler niet verdedigd! Dit klopt echt van geen kant, daarom is HPM ook nog steeds de enige partij die zijn uitbetaalprijzen openlijk, als eerste, publiceert."

Voor meer informatie:
Wim van den Burgh
Holland Product Marketing HPM
Gebroken Meeldijk 52
2991 VD BARENDRECHT
Tel: +31 (0)180 697 986
Fax: +31 (0)180 697 990
www.hpm-bv.nl