Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Jan van Heijningen van Eminent Food"

"Maak als teler een keuze: veel voor weinig of weinig voor veel"

Eminent is Europa’s grootste producent en leverancier (95% export) van exclusieve glasgroenten, die afwijken in maat, vorm, kleur of smaak. Het bedrijf maakt deel uit van de Best Fresh Group, voorheen Valstar Group. Deze specialty-specialist teelt onder meer de Tinkerbell (de kleinste paprika), de Tomberry (het kleinste tomaatje) en de Naga Jolokia (de heetste peper ter wereld). Diverse nieuwe producten zitten momenteel in de wachtkamer.

Eminent was vanouds een teler van paprika’s, maar door voor- en achterwaartse ketenintegratie is het bedrijf inmiddels ook actief in het zaadbedrijf en de verkoop. Begin jaren negentig waren schaalvergroting en specialisatie ook al de toverwoorden in deze branche en na een SWOT-analyse koos Eminent voor innovatie, marktgerichtheid en specialisatie op producten met toegevoegde waarde ("weinig producten voor veel
marge"). De commodities ("veel voor weinig") liet Eminent voortaan links liggen. "Maak als teler een keuze: veel voor weinig of weinig voor veel. Als jevoor convenience producten kiest, moet je veel marktgerichter worden", laat directeur Jan van Heijningen van Eminent Food optekenen in de Themavisie glastuinbouw van het ING Economisch Bureau.

Bron: Themavisie glastuinbouw, ING Economisch Bureau.
Publicatiedatum: