In een vandaag gepubliceerde studie, uitgevoerd door LEI Wageningen UR en RSM, zijn Albert Heijn, Super de Boer, C1000 en de Europese retailers Coop, Tesco, Kesko op dit punt onderzocht, op basis van de publicaties van en over deze bedrijven over een periode van twaalf jaar. Eén van de uitkomsten is dat prijsvechters niet per se slechter scoren op duurzaamheid dan andere supermarkten. Een ander inzicht is dat de interne afstemming van maatschappelijk verantwoord ondernemen tussen managementfuncties van belang is om in staat te zijn met externe partijen tot gezamenlijke duurzaamheidstrategieën te komen.
Het onderzoek draagt bij aan het ontwikkelen van een methode om de resultaten van supermarkten te meten op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijke waarden. Het is een onderdeel van het project ‘Duurzaam in Retail’, dat gestart is op initiatief van Super de Boer en waarbij Stichting Natuur en Milieu en OxfamNovib partners zijn. LEI Wageningen UR en RSM hadden een ondersteunende rol in het onderzoeken en ontwikkelen van duurzaamheidstrategieën in retailketens.