Overname Super de Boer door Jumbo is geen complete verrassing
Uit die analyse bleek dat de prijsperceptie van de formule niet goed is. SdB schakelt daarop externe bureaus in om een strategie uit te stippelen. De bureaus komen tot twee conclusies. Of SdB gaat op zoek naar een inkoopalliantie en kiest daarbij voor een fusie, of de formule wordt verkocht. Toen al werd Jumbo genoemd als een van de overnamekandidaten. SdB gaf echter eerst de voorkeur aan een inkoopalliantie, omdat verkoop altijd nog mogelijk was. Schuitema was voor SdB de meest voor de hand liggende inkooppartner.
Hoewel alles eind 2008 rond was om de alliantie vorm te geven, werd er vanuit Schuitema geen actie ondernomen, omdat Schuitema zelf midden in een reorganisatie zat. Omdat SdB toch lagere inkooptarieven wilde, werd gekeken of aansluiting bij Superunie een optie was. Dit plan ging niet door, waarna fusie of verkoop restte. Er werden informele gesprekken gevoerd met onder meer Jumbo en Sperwer. Jumbo trok medio oktober uiteindelijk aan het langste eind met een bod van 4,82 euro per aandeel SdB.
Bron : Food Magazine