Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overname Super de Boer door Jumbo is geen complete verrassing

De overname van Super de Boer door Jumbo blijkt uiteindelijk geen verrassing te zijn geweest. Het was de uitkomst van een proces dat al jaren aan de gang was. Eind 2007 bogen de topman van Super de Boer Jan Brouwer en zijn medebestuursleden zich al nadrukkelijk over de toekomst van het supermarktbedrijf.

Uit die analyse bleek dat de prijsperceptie van de formule niet goed is. SdB schakelt daarop externe bureaus in om een strategie uit te stippelen. De bureaus komen tot twee conclusies. Of SdB gaat op zoek naar een inkoopalliantie en kiest daarbij voor een fusie, of de formule wordt verkocht. Toen al werd Jumbo genoemd als een van de overnamekandidaten. SdB gaf echter eerst de voorkeur aan een inkoopalliantie, omdat verkoop altijd nog mogelijk was. Schuitema was voor SdB de meest voor de hand liggende inkooppartner.

Hoewel alles eind 2008 rond was om de alliantie vorm te geven, werd er vanuit Schuitema geen actie ondernomen, omdat Schuitema zelf midden in een reorganisatie zat. Omdat SdB toch lagere inkooptarieven wilde, werd gekeken of aansluiting bij Superunie een optie was. Dit plan ging niet door, waarna fusie of verkoop restte. Er werden informele gesprekken gevoerd met onder meer Jumbo en Sperwer. Jumbo trok medio oktober uiteindelijk aan het langste eind met een bod van 4,82 euro per aandeel SdB.

Bron : Food Magazine
Publicatiedatum: