Delhaize gaat prijscompetitiviteit flink aanscherpen
Delhaize hoopt met het nieuwe strategisch plan, gedoopt 'New Game Plan', marktleider te worden in alle marktsegmenten, wat uiteindelijk moet leiden tot verhoogde omzet- en winstgroei. Bovenal wil de groep meer opereren als een geheel, en de synergieën opvoeren. Vanaf volgend jaar wordt nog meer de nadruk gelegd op prijscompetitiviteit, met een "nieuwe en agressieve prijsstrategie".
Delhaize zal daarvoor kijken naar de goedkoopste in de markt en zo het prijsverschil verkleinen. Om dat te bekostigen gaat de retailer tegen 2012 voor 300 miljoen euro kostenbesparingen doorvoeren. Die komen bovenop de 180 miljoen euro besparingen die de groep de voorbije twee jaar doorvoerde.
Ook het aantal nieuwe winkelopeningen wordt danig opgeschroefd. De komende drie jaar wil de groep het aantal nieuwe winkels verdrievoudigen tot 250. Ter vergelijking, over de periode 2007-2009 opende de groep 85 nieuwe vestigingen. De nieuwe vestigingen zullen passen in de low cost supermarktformules zoals Bottom Dollar Food in de VS en Red Market in Europa. Ook de nieuwe markten Griekenland, Roemenië en Indonesië zullen bijdragen aan de versnelling van de organische winkelgroei.
Bron: Belga