Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Category-manager Bas Hauwert: "9 van de 10 meest gescande producten agf"

AH onderzoekt mogelijkheid tot jaarrond aanbieden Hollandse tomaten en komkommers

Tholen - Zet de AGF-category manager van Albert Heijn voor een zaal telers en je krijgt een boeiende discussie. Dat bleek gisteren tijdens de ledenbijeenkomst van LTO Noord Glaskracht. Bas Hauwert gaf tijdens zijn lezing aan op welke manier het winkelaanbod van Albert Heijn tot stand komt en welke rol de Nederlandse agf-producten daarin spelen.



Hauwert begon zijn betoog met een quizvraag. "Hoeveel van de tien meest gescande artikelen bij de Albert Heijn zijn agf-producten?" Weinig aanwezigen gaven het goede antwoord. Het bleken negen van de tien producten te zijn, met bananen en komkommers als koplopers. Bij Albert Heijn worden circa 15 miljoen consumenteneenheden vanagf-producten per week gekocht en daarmee is AGF de grootste categoryvan Albert Heijn. Circa 40% van het agf-volume is afkomstig uit Nederland.

Volgens Hauwert vormt de basis van het succes de klanttevredenheid door de optimale ketenbeheersing. "We werken met de beste telers, de beste service-provider en de beste winkel." Wel is volgens Hauwert nieuw onderscheid nodig om het verschil te blijven maken. Hij noemde dat een omslag van supply-driven naar consumer-driven om op basis van de markt en klant te komen tot nieuwe inzichten en die te vertalen naar productontwikkeling. "Daarbij worden kwaliteit, prijs, duurzaamheid en socialiteit geen onderscheidende factoren, maar randvoorwaarden."



"Met betrekking tot de prijsvorming richting de telers is hetuitgangspunt van Albert Heijn een eerlijke prijs te betalen in relatietot de marktprijs, waarbij rekening wordt gehouden met de kostprijs vande teler en de mate van onderscheid van het product", vervolgde Hauwert.

Vervolgens vroegen achtereenvolgens paprikateler Van de Lely en trostomatenteler Van Koppen op de man af waarom er respectievelijk Marokkaanse paprika's en Spaanse tomaten in het schap liggen, terwijl er Hollandse beschikbaar zijn. Hauwert gaf aan dat zij ook met de Marokkaanse en Spaanse leverancier netjes het programma afmaken, ook als er al twee à drie weken Nederlands product beschikbaar is. Wel vertelde hij de tuinders dat Albert Heijn momenteel kijkt naar de mogelijkheden om de Hollandse tomaten en komkommers het hele jaar rond in het schap te krijgen.