Aan het mini-ERP, dat vooral voor personeelsplanning en later voor orderinformatie voor de productie en kweekplanning werd gebruikt gingen steeds meer nadelen kleven. Het pakket was in eerste instantie door hbo-studenten geschreven en door alle ontwikkelingen bij de Taugé leverancier was het bedrijf voor onderhoud aan de software sterk afhankelijk van ontwikkelaars die na hun studie ieder hun weg gingen.
Daarnaast was er geen goede koppeling tussen APS en Exact. Jelle Kuiper, directeur van Evers Specials: "Dit laatste betekende onder meer dat we ondanks deze systemen toch nog veel dubbel werk moesten doen. Zo was het nodig om de orders die we in APS invoerden ook in Exact in te voeren, zodat we daaruit leverbonnen konden uitdraaien. Dat kostte de afdeling logistiek wel twintig tot dertig uur per week."
Oude systeem gedeeltelijk aangepast
Het vele handwerk was Kuiper een doorn in het oog. Een heel nieuw ERP-systeem is overwogen, maar dat zou ook betekenen dat het bedrijf de processen op delen zou moeten aanpassen. Met behulp van implementatiepartner Garansys werd het bestaande APS gedeeltelijk vernieuwd en uitgebreid zodat het probleemloos aan te sluiten zou zijn op Exact. "We hebben wel even gekeken naar een volledig nieuw ERP-systeem. Nadeel daarvan was in onze optiek dat deze pakketten je vaak in een bepaalde richting dwingen, terwijl wij al jaren een systeem hebben dat precies aansluit bij wat wij doen", aldus Kuiper.Tijd en budget contract
Het implementatieproject is op tijd en binnen budget opgeleverd. Dat is voor implementatiepartner Garansys wel zo prettig, want tussen Evers Specials en Garansys was afgesproken dat als de laatste het ERP niet op tijd en binnen budget zou opleveren dat Evers Specials een korting van vijftig procent op de projectprijs zou krijgen.Bron: logistiek.nl