Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Moerdijk over:

"Duurzaamheid, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, eerlijke handel/fair trade”"

Geven supermarktketens, inkooporganisaties en handel de Nederlandse agrarische sector ook een eerlijke kans? Met de AGF kennisdag voor de boeg en al vele visionaire woorden geuit op diverse bijeenkomsten van zowel handel als producent, maar kunnen we nu ook actie verwachten voor de agrarische sector /tuinbouw. Er zijn nog vele vragen en duisterheden om antwoord op te krijgen!

De gehele Nederlandse agrarische sector zit in een diep dal van akkerbouw, tuinbouw, bloemensector etc. toe. De media besteden hieraan ook volop aandacht maar actie komt er niet en zal er mogelijk ook niet komen. "Verantwoord ondernemen, eerlijke handel, fair trade, maar geven supermarktketens, inkooporganisaties en handel de Nederlandse agrarische sector ook een eerlijke kans?"Hoe klein het totale Nederlandse marktaandeel voor de sector ook is, alles helpt.

Veel wordt er gesproken over duurzaamheid en verduurzaming maar begrijpt men ook wat duurzaamheid en verduurzaming is of is het een modewoord geworden, een marketingterm? Supermarktketens, inkooporganisaties en de aanverwante handel hebben hun mond vol over Fair Trade/eerlijke handel. Begrijpt men ook wat dat betekend naar de directe omgeving. De eigen agrarische sector in Nederland.

Supermarktketens en hun inkooporganisaties spelen mooi weer en bedrijven marketing over de rug van Nederlandse agrarische sector. Deze sector draait mede op voor de marketing - en logistieke kosten van Fair Trade handel en krijgt voor haar topproducten niet de prijs (eerlijke prijs) die ze toekomt. Uiteraard is het nobel en goed om de wereld bevolking, arme boeren te helpen in ontwikkelingslanden en hen een eerlijke prijs voor hun producten te geven.

Maar ook de Nederlandse agrarische sector verdiend een eerlijke prijs en bestaansrecht. Als alle kosten die voor logistiek en marketing en milieuvervuiling worden gemaakt op een eerlijke wijze zouden worden toegerekend dan zou er een veel betere prijs voor de Nederlandse agrarische producten betaald kunnen worden.
We zouden dan kunnen spreken over duurzaam Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Als je alles leest, ziet en hoort waar op bijeenkomsten over wordt gesproken, waar organisaties, bestuurders en sector vertegenwoordigers zich mee bezig houden en wat hiervan het uiteindelijke resultaat is stemt dat niet tot een gelukkig beeld.
Willen we echt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, willen we duurzamer gaan produceren en Fair Trade/ eerlijke handel bedrijven dan moet er een mentaliteitsverandering plaats vinden. Hiervoor zullen de gehele sector en hun belangenorganisaties met elkaar op moeten trekken, tegenstellingen moeten veranderen, bespreekbaar zijn. Persoonlijke motieven moeten plaats maken voor gezamenlijk belang.

De agrarische sector is een heel belangrijke pijler onder onze Nederlandse economie. De visie die Mart Valstar gaf op de bijeenkomst van Westlandse Agrarische businessclub voor het jaar 2019 lijkt het kortste bij de werkelijkheid te komen mits de agrarische sector/tuinbouwsector nog in Nederland zal bestaan. Er moet dan wel een duurzaam en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemend denkpatroon ontstaan waarbij het motto “Samen sterk” wordt gehanteerd en verdeeldheid wordt uitgebannen. Er is voor iedere betrokkene binnen de sector een plaats en een taak met een eigen verantwoording.

Aan de visie van Mart Valstar zou ik willen toevoegen de sterke Local for Local gedachte die terrein aan het winnen is. Juist door deze gedachte en trend die zich de komende tien jaren sterk gaat ontwikkelen worden naast deze consumenten /producenten trends ook een aantal milieu/maatschappelijke doelstellingen verwezenlijkt.

Minder milieubelasting door transport, kortere regionale ketens met minder kosten en veel specifieker op consument, cultuur en streekgerichte producties die gaan ontstaan. Hierdoor is het beeld helder dat Mart Valstar aangaf over de maximale toekomstige bedrijfsoppervlakten in de glastuinbouw. Met eerlijke handel is er dan de mogelijkheid en de kans om dat te bereiken wat Mart Valstar in zijn visie naar voren heeft gebracht.

Hierbij zou het goed zijn dat de gehele sector en alle betrokkenen goed de nota van Minister Verburg leest en bestudeerd over de toekomst van onze duurzame voeding en samenleving. Ik mag hopen dat dit inmiddels al door velen is gebeurd en niet zoals ik onlangs in een presentatie voor telers, en gerenomeerde afzet, handel en banken meemaakte dat naar aanleiding van mijn vraag of de toehoorders deze nota kenden er door iedereen ontkennend werd geantwoord.

Ten slotte:

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:
Dit is ondernemen op basis van People, Planet en Profit. In een tweetal artikels die nog volgen worden deze zaken verder toegelicht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een modewoord geworden. De betekenis verwaterd en wordt onderschat. We hebben het hierbij niet enkel over de inzet van energie etc. Hoewel energie van enorm belang is voor duurzame ontwikkeling. Water is echter zeker zo belangrijk en wat te denken van de omgang met elkaar in de maatschappij. Zeer aanbevelenswaardig is dus de nota van Minister Verburg over duurzame voeding voor de toekomst en ook de verspilling van voedsel en water.
Fair Trade/eerlijke handel:
Gebruik of misbruik. Dit is een mooi begrip maar o zo rekbaar. Fair Trade toepassing op de eigen betrokken sector zou wel eens de motor kunnen zijn voor een eerlijke handel in de gehele wereld. In Engeland en dat bemerkt de Nederlandse agrarische sector maar al te goed spelen supermarktketens wel in op eigen lokale productie.
Supermarktketens, inkooporganisaties en betrokken handel dienen naar de Nederlandse sector ook hun verantwoording te nemen.

Vervolgartikelen:

Future of Food Agrarische/tuinbouw bedrijven in de toekomst en kansen en bedreigingen voor duurzaam ondernemen in de agrarische/tuinbouwsector.

Jan Moerdijk, Sr. Consultant. Marktstrateeg.

N.B. Ervaringsdeskundige op het gebied van het ontwikkelen van boerencoöperaties in ontwikkelingslanden, credit unions en micro credit.

N.B. Duurzaam omgaan met energie:
De permanente oliecrisis: "Hoewel de olieproductie de komende vijf jaar waarschijnlijk kan worden uitgebreid met meer nieuwe bronnen, is het onzeker of dit voldoende is om de productiedaling in bestaande velden te compenseren en de verwachte stijging van de vraag bij te houden. Een structureel achterblijvend aanbod in de periode tot 2015, waardoor de olieprijzen scherp zullen stijgen kan dan ook niet worden uitgesloten." Bron: IEA World Energy Outlook 20
Publicatiedatum: