
Domingo Loth
Loth wees de aanwezigen erop dat de consument vraagt om de vier G's (gemak, genieten, gezond en goed gedrag), waar ook de supermarkten in hun selectie naar kijken. Hij riep de aanwezigen op om deze G's ook toe te passen. "Bij merken als Tasty Tom en Raspberry Maxx legitimeert de kwaliteit de introductie van een merk. De consument is er ook toe bereid om daarvoor te betalen."

Display van de Tommies
Op het gebied van gemak kunnen leveranciers consumenten helpen met recepten en andere informatie over de producten. Zo liet een deelnemer weten nooit te lezen wat het beste recept is voor oma's appeltaart. Boudewijn van der Wal van Veiling Zaltbommel zegde toe dit mee te nemen in de promotie van de de Wellant-appel.

Stampballetje?
Op het gebied van 'goed gedrag' kunnen er volgens Loth stappen worden gezet met onder meer biologische teelt, een duurzame supply-chain en lokale telers. "Consumenten raken steeds meer verwijderd van hun voedsel. Zij zoeken zekerheden. Wij zijn trots op onze producten, maar communiceren het vaak niet!"

Tuinderij Beegdenhof laat zien wat je met courgettes kan
De luisteraars - van producenten tot retailers - beaamden de mogelijkheden die er liggen, maar brachten ook de onmogelijkheden onder de aandacht. Zo gaf Thijs Hoogveld van Koppert Cress aan dat het vaak moeilijk is om de consument te raken, omdat het simpelweg verboden wordt om te communiceren dat een product gezond is.

Discover Freshhh van Koppert Cress
Erik Helderman van FrEsteem voegde daaraan toe dat de Nederlandse consument niet erg chauvinistisch is. "Hier zie je midden in de zomer nog tomaten uit Murcia liggen in de supermarkt. In Nederland wordt gekocht op basis van prijs. In het Verenigd Koninkrijk zie je Nederlandse en Britse cocktailtomaten naast elkaar in het schap liggen mét prijsverschil. Ook heb ik gesproken met Nederlanders die op vakantie gingen in Italië en daar de tomaten veel lekkerder vonden dan hier. Het waren echter Nederlandse tomaten, alleen is de beleving van een vakantieganger heel anders"

Andere aanwezigen benadrukten om niet te vergeten dat acht tot tien inkopers bepalen wat er voor 80% in de Nederlandse schappen ligt. "Aldi accepteert niet eens dat een klant zijn eigen communicatie toepast!"