Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afgeleide consumenten kiezen vaker ongezonde producten

Rationele consumenten kiezen eerder voor een appel dan voor een stuk chocolade. Een appel wordt immers als een gezonder product gezien. Veel consumenten worden echter afgeleid en nemen dan veelal een minder rationele beslissing. De keuze valt dan vaker op chocolade. Dit stelt Leonie Cramer van de leerstoelgroep Economie van Consumenten en Huishoudens aan de Wageningen Universiteit.

Cramer heeft gekeken of mensen geneigd zijn een product dat ze bezitten hoger te waarderen dan een product dat ze niet in hun bezit hebben. Mensen die een product bezitten blijken er moeilijk afstand van te kunnen doen. Deze 'bezitsneiging' kan volgens Cramer als een onbewust proces in de voedingskeuze meespelen. Het kan volgens haar dan ook lastig zijn om een ongezond voedingspatroon op te geven.
Ongezonde voedingsmiddelen leiden tot meer bezitsneiging dan gezondere producten. Dit effect wordt nog eens versterkt als mensen worden afgeleid. Volgens Cramer is het dan ook verstandig om onbewuste processen bij het kiezen van voedingsmiddelen meer bij het beïnvloeden van de voorkeuren van de consumenten te betrekken.

Bron : FoodHolland
Publicatiedatum: