
Tholen - Goed luisteren, scherp analyseren en dat in heldere taal overbrengen. Dat is de basis van het succes van adviesbureau fresh retail, volgens directeur Henk van Dongen. Fresh retail is een onafhankelijk en pragmatisch adviesbureau gespecialiseerd in vers. Zowel internationale retailers als hun leveranciers behoren tot de opdrachtgevers. Er werken zes mensen in vaste dienst en er is een uitgebreide kring van freelance specialisten die per opdracht worden ingeschakeld.
Aspergeconceptdat Fresh Retail ontwikkelde voor één van de grootste aspergekwekersvan Nederland. Het betreft hier biologische asperges van topkwaliteit. De overige foto's zijn genomen in Japan
De activiteiten bestaan uit o.a. conceptontwikkeling, kennisoverdracht, advies en interim management. Kenmerkend is dat het bureau altijd gefocust is op de winkelvloer, want dat is de plek waar het gebeurt. Daartoe organiseren ze met regelmaat studiereizen naar winkels in binnen- en buitenland. In februari vertrekken ze bijvoorbeeld weer met een aantal klanten naar Japan, momenteel hét voorbeeldland op retailgebied.

"Wij zijn indertijd gestart in de bloemen maar geleidelijk is daar ook steeds meer AGF bijgekomen. De vragen die we krijgen lopen uiteen van ‘hoe kunnen wij het juiste assortiment op de beste wijze aan de (onze) consument presenteren, aanbieden' tot een volledige scan van de AGF-afdeling en alles daartussen. Er zit het nodige in de pijplijn, waar ik nu nog niets over kan zeggen, en onze klantenkring groeit nog steeds", legt Henk uit.

Consument centraal
De opdrachten die het bureau krijgt lopen sterk uiteen. Dat varieert van de vraag hoe je paprika's of tomaten het beste kunt verpakken tot hoe je versproducten op een meer aantrekkelijk wijze in de markt zet. Henk: "Bij alles wat wij doen stellen wij de consument centraal. Wat wil die? Via deskresearch en via veldwerk kun je heel veel in kaart brengen. Vervolgens gaan we daarmee aan de slag en laten we er onze ideeën op los. Handig hulpmiddel is onze foto database, met meer dan 50.000 foto's van o.a. schappen, displays en dergelijke. Het is net boetseren; je begint met een vormeloos stuk klei en langzaam krijgt het vorm. En dan begint het pas, want een goed idee is nog maar 1% van het succes. Vervolgens moet je schaven en bijstellen om van het concept idee een realistisch en werkbare formule te maken."
Goede contacten met retailers
In de loop der jaren heeft fresh retail een goede band met tal van retailers opgebouwd. Dat vergemakkelijkt de toegang. Henk: "Als we vragen om een aantal testwinkels, krijgen wij die ook bijna altijd. Ze weten inmiddels hoe wij testen en dat we uiterst zorgvuldig met de gegevens omgaan. In zo een vertrouwelijke sfeer kom je sneller tot een optimaal resultaat. Tijdens dit soort testen draait het de ene keer meer om het optimaliseren van het totale schap, oftewel hoe zorg je ervoor dat het schap de optimale 'stopping power' heeft en het maximale rendement oplevert, maar soms gaat het ook om het in de markt zetten van nieuwe nog tamelijk onbekende producten of het bepalen van de beste verkoopprijs. Al die facetten bekijken we en passen we aan, net zolang tot een concept klaar is. Heel belangrijk is dat het ook bij de bewuste supermarkt past."
Afmaken tot een commercieel succes.
Van wild idee tot een product daadwerkelijk in de (super)markt zetten is niet iets wat op een achternamiddag gebeurt. "Soms duurt een traject wel twee jaar, dit zijn nu eenmaal geen zaken die je even snel kan doen. Zo werden we benaderd door een groep kwekers uit Honduras. Echte toptelers, maar zij hadden geen idee hoe de markt te benaderen. Dan gaan wij van de grond af aan het werk. Want je kunt als teler wel een heel goed product afleveren, maar om ook de consument daarvan te overtuigen én te zorgen dat die jouw product koopt is een heel ander verhaal."
Over Henk van Dongen:
Zijn opa was al actief bij een grote Citrus importeur en zijn vader een expert in de kwaliteitscontrole van Citrus. Zodoende liep Henk al vroeg als kleine jongen in de Rotterdamse Citrus haven om te zien wat er daar allemaal gebeurde. Geen gebaande paden voor deze retailman in hart en nieren. Werkte na de Middelbare en Hogere Tuinbouwschool o.a. voor Bloemenveiling FloraHolland (waar hij het bemiddelingsbureau snijbloemen opzette), Zurel en Bloemenbureau Holland. Daar ontwikkelde hij als adviseur winkelketens o.a. een rentabiliteitsmodel voor versproducten in het retailkanaal. Geboren netwerker die de taal spreekt (en ook verstaat!) van zowel productie als verkoop. Kan bogen op ruime ervaring in het buitenland. Zijn favoriete stad qua inspiratie is Tokyo waar “vers” met hoofdletters wordt geschreven en waar consumenten ook bereid zijn om de bijbehorende prijzen te betalen. Voor komend jaar staat een bezoek aan Peru op de agenda waarbij de focus met name zal liggen op 'functional food'.
Voor meer info:
www.freshretail.nl