Ondanks de afname van het belang zegt het merendeel van de consumenten op keurmerken te letten, en dan voornamelijk bij internetaankopen, levensmiddelen en duurdere producten als auto's en vakanties. Voor internetaankopen en levensmiddelen bestaan veel verschillende keurmerken, waardoor een optimale bekendheid lijkt geremd te worden.
Een voorbeeld hiervan is de bekendheid van het "Ik kies bewust" keurmerk en de Keuze Klavertjes van Albert Heijn. De Keuze Klavertjes van Albert Heijn zijn geen officiële keurmerken maar zijn voor de consument even zichtbaar als het "Ik kies bewust" logo. De spontane bekendheid van respectievelijk het "Ik kies bewust" keurmerk en de Keuze Klavertjes van Albert Heijn zijn in 2008 4% & 3%. In 2009 is de bekendheid respectievelijk 10% & 6%. Niet meer dan 39% van de consumenten kan een keurmerk op het gebied van voedingsmiddelen noemen. Heliview Research stelt vast dat indien de bovenstaande partijen hun krachten zouden bundelen tot één krachtig, glashelder keurmerk hun naamsbekendheid én effectiviteit aanzienlijk verhoogd zou worden. De Keurmerkmonitor toont verder aan dat de producten met een keurmerk die Nederlanders herinneren te hebben aangeschaft, voornamelijk levensmiddelen of voedingsproducten zijn. Er liggen nog veel kansen voor krachtige keurmerken in de levensmiddelenindustrie!
Fabrikanten en handel laten harde euro's liggen "Producten of diensten met een keurmerk hebben altijd een hogere prijs"; de helft van de Nederlanders ondersteunt deze gedachte. Ongeveer één derde (35%) van de bevolking is bereid ook daadwerkelijk meer te betalen voor een product of dienst met een keurmerk. Dit percentage stijgt naarmate het inkomen van personen stijgt. Gemiddeld genomen is men bereid zo'n 10% meer te betalen voor een product of dienst met een keurmerk. Dit percentage is al een aantal jaren stabiel. Krachtige, goed bekende keumerken betalen zich terug in klinkende munt!