Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hans van Luijk over spruitenleed

Spruitenleed. Dit woord schiet mij te binnen als ik de huidige marktsituatie van de spruiten bekijk. Opbrengstprijzen waar geen teler zijn bedrijf van kan laten draaien, stroef lopende afzet met dito voorraadposities en vaak een bedenkelijk product als de spruit het winkelwagentje in verdwijnt. En dat is dit jaar niet voor het eerst. Al jaren zit de spruitenteelt in het verdomhoekje. Geen groente roept zoveel emoties op als de spruit. "Love’em or hate’em". Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Kinderen vinden ze vaak niet lekker maar tussen de wat oudere medemens zitten vaak echte liefhebbers.

Het zou jammer zijn als de spruit steeds meer van het menu gaat verdwijnen en daardoor ook niet meer door de Nederlandse telers geteeld kan gaan worden. Het betekent weer een verdere verschraling van ons productenpakket en minder variatie in wat we eten. Wat kunnen we doen om dit tij te keren? Daar is al veel over gezegd en geschreven. Als eerste moeten we goed nadenken over hoe we het product aanbieden aan de consument. Nu is het vaak een treurig gezicht, die groene netjes in het winkelschap. Het heeft kraak noch smaak.

Moeten we toe naar meer 'convenience' of juist meer traditioneel? Wat past het beste bij de huidige doelgroep en hoe bereik je nieuwe consumenten? Spruiten zijn zeer gezond en bevatten veel vitamine C, veel meer dan bijvoorbeeld sinaasappels en mandarijnen. Hier ligt dan ook een schone taak voor het Groenten Fruit Bureau om dit nadrukkelijk onder de aandacht van de consument te brengen met een breed gedragen, consumptiebevorderende, campagne in onze belangrijkste afzetgebieden.

Het is voor de gehele sector van belang dat een grootschalige spruitenteelt behouden blijft. De spruitentelers hebben een eerste goede stap gezet met het collectief 'Spruiten Vooruit'. Naast de deze zomer geformuleerde speerpunten moet dit collectief er ook aan werken dat smaak en kwaliteit voorop staan als de teler zijn rassenkeuze gaat maken want daar ligt de basis voor een goed product.
Het zou goed zijn als de gehele keten de plannen en initiatieven van 'Spruiten Vooruit' zou omarmen. Zo kan gezamenlijk geprobeerd worden de spruitenteelt een gezonde toekomst te geven.

Komt 'de wraak van het spruitje' dan toch? Laat het in ieder geval een comeback zijn.

Bron: Versdirect.nl, weblog Hans van Luijk
Publicatiedatum: