Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse consument minder somber over economie

In november 2009 is het vertrouwen van de Britse consument in de economie toegenomen. De Consumer Confidence Index van het British Retail Consortium (BRC) steeg van 65 in april tot 75 in november. Het oordeel over het economische klimaat heeft daarmee het hoogste niveau bereikt sinds het dieptepunt in het tweede kwartaal van 2008.

Hoewel consumenten minder pessimistisch zijn dan in 2008, heeft het consumentenvertrouwen nog lang niet het niveau bereikt van twee tot drie jaar terug. Volgens het BRC is de toename van de werkloosheid in het VK de belangrijkste oorzaak voor de langzame groei van het consumentenvertrouwen over de afgelopen maanden. In september 2009 was bijna 8 procent van de Britse beroepsbevolking werkloos. Ruim driekwart van de consumenten beoordeelt de situatie op de arbeidsmarkt nog steeds als ‘slecht’ of ‘niet goed’. Dit pessimisme heeft volgens het BRC duidelijk negatieve gevolgen voor consumentenbestedingen.

Ruim 70 procent van de consumenten geeft aan hun bestedingspatroon en koopgedrag te hebben aangepast. Er wordt bezuinigd op de volgende gebieden:

* nieuwe kleding (68 procent);
* gas en elektriciteit (66 procent);
* afhaalmaaltijden (64 procent);
* A-merken in de supermarkt (59 procent).

Sommige consumenten menen dat de recessie hun koopgedrag blijvend zal veranderen. Zij verwachten ook na de recessie prijsbewuster en zuiniger te blijven leven.

Bron: EVD

Publicatiedatum: