Britse consument minder somber over economie
Hoewel consumenten minder pessimistisch zijn dan in 2008, heeft het consumentenvertrouwen nog lang niet het niveau bereikt van twee tot drie jaar terug. Volgens het BRC is de toename van de werkloosheid in het VK de belangrijkste oorzaak voor de langzame groei van het consumentenvertrouwen over de afgelopen maanden. In september 2009 was bijna 8 procent van de Britse beroepsbevolking werkloos. Ruim driekwart van de consumenten beoordeelt de situatie op de arbeidsmarkt nog steeds als ‘slecht’ of ‘niet goed’. Dit pessimisme heeft volgens het BRC duidelijk negatieve gevolgen voor consumentenbestedingen.
Ruim 70 procent van de consumenten geeft aan hun bestedingspatroon en koopgedrag te hebben aangepast. Er wordt bezuinigd op de volgende gebieden:
* nieuwe kleding (68 procent);
* gas en elektriciteit (66 procent);
* afhaalmaaltijden (64 procent);
* A-merken in de supermarkt (59 procent).
Sommige consumenten menen dat de recessie hun koopgedrag blijvend zal veranderen. Zij verwachten ook na de recessie prijsbewuster en zuiniger te blijven leven.
Bron: EVD