Tholen - De presentatie van Ton Janssen tijdens de kick-off van de tomatencampagne van Enza Zaden had de veelzeggende titel 'Heb je tomaten op je ogen?'. Volgens de voorzitter van telersvereniging Tasty Tom dreigen veel bedrijven in de tomatensector bedrijfsblind te worden. Daarom daagde Janssen zijn collega-tomatentelers uit voor een wedstrijdje tomatenpromotie. "Tasty Tom investeert omgerekend 5.000 euro per hectare aan promotie. Van elke euro die een consument aan ons product uitgeeft, gaat 1% naarde promotie van Tasty Tom. Binnen de gehele tomatensector is datpercentage 0,005%."
"Nu is in de sector het wedstrijdelement zeker aanwezig", vervolgde Janssen. "We hebben de grootste, hoogste en mooiste kas gehad, de meeste docks en nu krijgen we ook nog de wedstrijd welke verkoper het meest gaat verdienen. Ik daag jullie uit om nou eens over ons promotiebudget van 5.000 euro per hectare te gaan, want met de voorgestelde 289 euro per jaar gaan we het niet redden. Er moeten nu echt stappen worden gezet!"

Ook op het gebied van aanvoerprognoses moet de tomatensector nog veel leren, meent Janssen. "Ik hoor dat er bij de middelsortering tomaten soms 70% meer aanvoer is dan verwacht. Die aanvoerprognoses zijn juist vreselijk belangrijk. Bij Tasty Tom hebben we een 'boeteregeling' voor iedereen die 10% meer of minder tomaten levert. Wij maken afspraken binnen onze telersvereniging bij het begin en het einde van de teelt zodat we beurtelings kunnen stoppen."