Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Slimme retailers bereiden zich voor op blijvend veranderd koopgedrag

Het is moeilijk te voorspellen hoe het koopgedrag van consumenten zich ontwikkelt na de recessie, maar over één ding zijn analisten het eens: er zijn veranderingen opgetreden die waarschijnlijk blijvend zijn. Retailers met inzicht in de markt bereiden zich voor op een ander bestedingspatroon. Slimme retailers zorgen voor een creatiever voorraadbeheer, passen hun productlijnen aan en komen met andere promoties dan pure prijsacties.

Consumenten zullen ontdekken dat aanbiedingen minder lang duren, zodat ze haast moeten maken als ze op een koopje uit zijn. Ook zullen er per product minder artikelen voorradig zijn omdat alleen besteld wordt waar in winkels daadwerkelijk om gevraagd wordt. Gap bijvoorbeeld koopt meer kleuren denim in die pas tot jeans verwerkt worden als blijkt welke kleur het beste verkoopt. Flexibiliteit en interactie met klanten staan centraal. Prijsacties zijn meer op specifieke klanten gericht, bijvoorbeeld via Facebook alerts of aanbiedingen via e-mail.

Een andere trend in het verwachte koopgedrag is one-stop shopping. Groei zal vaker uit marktaandeel stelen van concurrenten moeten komen. Door uitbreiding van het assortiment, of dat nu met speelgoed, tuinmeubelen of computergames is, zal klanten langer in de winkel houden. Andere retailers reageren juist met het dumpen van branchevreemde producten.

Bron: Business Week
Publicatiedatum: