De economische crisis gaat ook aan Westland niet voorbij. Bedrijven hebben het moeilijk. In de glastuinbouw is sprake van vraaguitval, met als gevolg daarvan slechte prijzen. Dit zet de rendementen onder druk, waardoor er geen ruimte is voor investeringen. Hierdoor ontstaan ook bij de toeleverende bedrijven, zoals installateurs en kassenbouwers, in toenemende mate problemen. De woningmarkt en het midden- en kleinbedrijf ervaren eveneens de gevolgen van de crisis. En uit de toename van het aantal uitkeringsgerechtigden en aanvragen Bijzondere Bijstand Zelfstandigen kan worden afgeleid dat de crisis ook maatschappelijk gezien grote impact heeft.
Versterken ondernemerschap
De Westland Agenda bestaat uit een pakket van activiteiten op economisch én sociaal gebied. Het zijn geen kant-en-klaar oplossingen, maar aanzetten voor een praktische aanpak. Gemeente, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties moeten er gezamenlijk voor zorgen dat de uitvoering een succes wordt. Het versterken van het ondernemerschap is in de agenda een belangrijk thema. Een leergang 'Ondernemen in de Agribusiness' en ervaren coaches moeten bij ondernemers het inzicht versterken in de eigen financiële situatie en bedrijfsvoering en de maatregelen die zij kunnen treffen om deze te verbeteren. Indien daar behoefte aan is, kunnen eenzelfde leergang en coachpool worden ingezet voor het midden- en kleinbedrijf. Een andere korte termijn-actie uit de Westland agenda is het instellen van een sociaal meldpunt bij de Stichting Welzijn Westland, waar ondernemers terecht kunnen met hun zorgen en vragen.Duurzaamheid en innovatie zijn juist in deze tijden van economische tegenwind sleutelwoorden. Daarom moeten de kansen die de 'Greenport Campus' biedt om forse systeemsprongen in duurzaamheid en innovatie te maken optimaal worden benut. Het sterker positioneren van dit platform als ontmoetingsplaats van ondernemers in het glastuinbouwcluster en kennisinstellingen en als plek voor onderwijsinstellingen om kennis te ontsluiten, is dan ook een andere belangrijke opgave die voortvloeit uit de Westland Agenda.
Onderscheidend vermogen creëren ten opzichte van de concurrentie is een uitdaging die met name bij het Westlandse bedrijfsleven ligt. De productiesector in Westland is overwegend sterk kostprijsgeoriënteerd. Op alleen de kostprijs kan de concurrentiestrijd met de buitenlandse producenten echter niet worden gewonnen. Het is noodzakelijk om meer in toegevoegde waarde en marktconcepten te denken. In Westland is veel kennis op deze terreinen aanwezig. Maar deze kennis ligt versnipperd over veel bedrijven en soms op een te laag niveau. In de Westland Agenda is daarom het bouwen van een marketingcentrum, waar partijen leren en inspireren als actie opgenomen.