Innoveren doe je kennelijk in goede en niet in slechte tijden, concludeert Berenschot. Dit jaar verwacht 43 procent van de organisaties dat de markt waarin zij actief zijn, nog krimpt. Slechts een kwart van de organisaties voorziet groei.
Stuk positiever
Over 2011 zijn de marktverwachtingen een stuk positiever; dan verwacht bijna de helft van de organisaties een groei van de markt waarin zij actief zijn. Slechts 19 procent voorziet dan nog een krimp. Aandacht voor innovatie hangt hier dus blijkbaar sterk mee samen, aldus het adviesbureau. Aan het onderzoek namen personeelsmanagers van bijna honderd organisaties deel uit zowel de profit- als non-profit sector.Producten en diensten
Ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf die de vraag zien teruglopen, voeren wel vaak innovaties in producten en diensten door. Van de 40 procent innoverende mkb-bedrijven, kampt 68 procent met een verminderde vraag, bleek onlangs uit de MKB Marktmonitor 2009, uitgevoerd door Unique Uitzendburo en TNO.Bron: ANP