Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Weinig wetenschappelijke basis voor gedragsverandering door gezondheidslogo

Er komen steeds meer voedingsmiddelen met een gezondheidslogo. Hier wordt veel van verwacht op het gebied van gedragsverandering, maar daar is maar weinig wetenschappelijke basis voor. Zo wordt betoogd in ‘Gezondheidslogo’s op eten; Verkenningen rond hun recente opmars’, dat vandaag verschijnt. Recent heeft het ministerie van VWS uitgesproken dat er één logo moet komen. Of dit mogelijk en wenselijk is, wordt in dit boek betwijfeld.

Concurrentie tussen logo’s helpt namelijk om standaarden en criteria op te schroeven. Zodra een logo het monopolie heeft, stopt dit proces. Verder blijken mensen heel goed in staat met verschillende informatiebronnen om te gaan. Op de langere termijn verliest een logo overigens zijn informerende functie en krijgt het een emotionele lading: het logo wordt dan een kenmerk van kwaliteit, dat onbewust bijdraagt aan de aankoop van het product.

Veel van de beoogde effecten van gezondheidslogo’s, zowel op het gedrag van consumenten en producenten als op de volksgezondheid, zijn echter niet onbetwistbaar aangetoond. De effectiviteit van gezondheidslogo’s blijkt gebaseerd op veronderstellingen. Gezien de inzet voor de gekozen benadering is dit verbazingwekkend. Maakt de consument door een logo inderdaad een gezondere keuze? Zetten logo’s bedrijven aan tot het ontwikkelen van gezonde producten? Wordt de volksgezondheid beïnvloed en obesitas teruggedrongen? We weten het niet en de uitbundige groei van etenswaren met logo’s en de nadruk die zij krijgen in beleid, zijn vooralsnog gebaseerd op aannames en effecten die niet onomstotelijk zijn bewezen. De hoge verwachtingen leggen een grote druk op deze logo’s van postzegelformaat.

Het boek behandelt de invloed van informatie op de keuze van de consument, de rol van de voedingsmiddelenindustrie en andere belanghebbenden en de relatie met gezondheid, duurzaamheid en voedselkwaliteit. Met het oog op de toekomst laat het zich voorspellen dat gezondheidslogo’s op eten belangrijk zullen blijven. Des te dringender is het dat hun werkzame kracht op het doen en laten van consumenten en producenten in de voedingswereld beter onderbouwd wordt.

Bron: LEI, Wageningen UR
Publicatiedatum: