VK: consument geïnteresseerd in regionale producten
Volgens het rapport wil 65 procent van de consumenten lokale producten kopen om de lokale economie te stimuleren. 53 procent zegt dit vooral te doen om kleinschalige productie te steunen. 51 procent denkt bij lokale koop vooral versere producten te krijgen. Britse consumenten denken vooral groenten en vlees lokaal te kunnen kopen. Ze zijn, ondanks de economisch slechte tijden, bereid meer voor hun producten te betalen, als ze lokaal geproduceerd zijn. Wel vragen veel consumenten zich af of een hogere prijs wel nodig is, aangezien er lagere transportkosten mee gemoeid zijn.
Als distributiekanaal prefereren Britse consumenten vooral boerenmarkten (45 procent) en verkoop bij de boer aan huis (20 procent). Slechts 9 procent vindt supermarkten de beste plaats om lokaal geproduceerde producten te kopen. Dit komt volgens het rapport vooral doordat supermarkten niet goed in staat zijn een onderscheid tussen wel- en niet-lokaal geproduceerde goederen te maken. Om dit te verbeteren pleiten veel consumenten voor een certificaat en richtlijnen voor lokaal geproduceerde goederen.
Bron: MarketingUK