Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer dan 75 % van voeding via supermarkten verkocht

De recentste cijfers van het studiebureau GfK Panelservices Benelux tonen echter aan dat slechts 1% van de voeding gekocht wordt via hoeveverkoop of boerenmarkten. Op de gewone markten wordt 4% van de inkopen gedaan. Speciaalzaken zorgen voor een verkoop van 15 à 18%. Dit betekent dat meer dan 75% van de aankopen van aardappelen, groenten, fruit, vlees en gevogelte, vleeswaren, eieren en zuivel, verkocht wordt via supermarkten. Voor Boerenbond een reden om te stellen dat overleg met en afspraken tussen alle schakels in de voedselketen de enige manier zijn om de toekomst van onze locale voedselproductie te garanderen.

Wie vandaag een eerlijke prijs wil betalen voor de vele land- en tuinbouwproducten, kan wel degelijk rechtstreeks bij de boer kopen. VLAM, het agentschap van de Vlaamse overheid dat instaat voor de promotie van land- en tuinbouwproducten, verzamelt alle locaties van hoeveverkoop op hun website. Op www.vlam.be kan je onder het item hoeveproducten de verkooppunten selecteren per provincie, regio, aard van het product en de productiemethode, zo stelt de Boerenbond in een mededeling .

Sommige boeren verkopen hun producten ook op een boerenmarkt. Een lijst van boerenmarkten vind je op dezelfde VLAM-website. Ook plaatsen steeds meer boeren een (gekoelde) automaat bij hun hoeve waarin ze aardappelen, fruit, bloemen, groenten, melk,... te koop aanbieden. Bij deze verkoopsvormen wordt de weg van boer tot bord heel kort. De boer krijgt doorgaans een eerlijke prijs en bijgevolg een leefbaar inkomen.

Omdat echter 75 % van de voeding via de supermarkten wordt verkocht, zal de Boerenbond blijven onderhandelen met de voedingsindustrie (via Fevia) en de distributieketens (via Fedis). “De nood aan een gedragscode, gedragen door boer, verwerker en distributeur, is groot. Deze gedragscode moet voorkomen dat schakels uit de voedselketen tegen verlies moeten verkopen. Naast een algemene gedragscode zal per sector nagegaan worden of door interprofessionele akkoorden (IPA's) de Europese voedselvoorziening kan verzekerd blijven. Goede akkoorden moeten leiden tot duurzame landbouwproductie, voldoende kwaliteitsvolle aanvoer voor de voedingsindustrie en betaalbare voeding in de winkels”, aldus Boerenbond.

De organisatie wijst er op dat de gedragscode zowel op Belgisch als op Europees niveau moet erkend worden. “De uitgewerkte IPA's moeten gedragen worden door de Europese mededingingsautoriteiten om concurrentie binnen de Europese Unie te voorkomen. Iedere betrokkene moet kunnen toetreden tot de IPA's en moet dit kunnen doen op vrijwillige basis.”

Bron: landbouwleven.be
 

 
Publicatiedatum: