Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Levarht: Een 76-jarige met moderne opvattingen

"Misschien wel het leukste bedrijf van Aalsmeer om bij te werken", noemt Levarht zichzelf in de campagne om personeel te werven. Opvallende campagne voor een bedrijf dat liever op de achtergrond blijft. Die positie achter de coulissen belette de samenstellers van de Hillenraad 100 dit jaar niet om Levarht te introduceren op de 79e plaats op de ranglijst. Kennismaking met een AGF-handelaar die er net driekwart eeuw op heeft zitten, bij monde van adjunct-directeur Frank Pijpers.

"Nee, we zijn er het bedrijf niet naar om veel op de voorgrond te treden", begint Frank Pijpers. "Dat zit een beetje in de genen. Al hebben we er de laatste tijd wat minder moeite mee. We hebben vorig jaar die opvallende campagne gevoerd om personeel te werven. En in de regio zijn we zeker wel zichtbaar. Maar als je vraagt of we wekelijks op de AGF-site te vinden zijn, dan zeg ik: nee. We doen gewoon ons werk. Presteren richting de klant, dat is ons motto."

Blijkbaar wordt die ambitie door de markt herkend en erkend. De Hillenraad-redactie was vorig jaar vol lof over het streven naar achterwaartse integratie: via een netwerk van eigen kwekerijen meer grip krijgen op de aanvoer. Innovatief of niet, de economische malaise laat ook bij Levarht zijn sporen achter. "Iedereen krijgt er iets van mee. Wij ook. Aan de andere kant wordt het effect van de crisis enigszins getemperd. Producten zijn goedkoper geworden en in combinatie met de lage vrachttarieven opent dat ook wel weer nieuwe perspectieven voor de export naar een markt als Amerika", constateert de adjunct-directeur.

Spreiding activiteiten

En er is nog een reden dat de recessie enigszins wordt gedempt: de spreiding van de activiteiten. Frank Pijpers: "We doen kasgroenten, vollegrondsgroenten en fruit. In procenten uitgedrukt praat je over 60 procent groente, 40 procent fruit. Dus fruit is in ons pakket een relatief groot onderdeel. Doordat we breder georiënteerd zijn, zijn we minder gevoelig."

Waar de groenten vooral uit Nederland en in de winter uit Zuid-Europa afkomstig zijn, is voor fruit de horizon veel breder. Frank Pijpers: "We komen voor fruit in China, in India, in Zuid-Amerika, in Zuid-Afrika en in Midden-Amerika. De formule is niet anders dan die bij groenten: we halen alles direct bij de tuinder. We hebben direct contact met de mensen ter plaatse. Niets gaat via agenten. Wij houden zelf de contacten in de hand. Dan leer je partijen beter kennen." In Nieuw-Zeeland en in Mexico beschikt Levarht over eigen bedrijven, bedoeld om jaarrondlevering voor bepaalde regio's te waarborgen. "Daardoor zijn we in staat om het hele jaar door een goede kwaliteit te leveren."

Gecertificeerde bedrijven

De teeltomstandigheden in verre landen worden steeds professioneler, ziet Frank Pijpers. "Goed, in onze ogen zijn de machines wel eens primitief. Maar alle bedrijven waar wij mee werken zijn gecertificeerd bezig. Dat kan ook niet anders, want dat is een eis van de meeste supermarkten tegenwoordig. Wat we in Nederland nastreven, continuïteit in de relatie met toeleveranciers, streven we ook in andere landen na. Het moet dan bedrijfstechnisch gezien wel matchen."

Niet alleen de inkoopkant is breed, ook de verkoopkant is bij Levarht gespreid. "Veel in Europa, de rest overzee", constateert Frank. "Dat varieert van Amerika en Canada tot het Midden-Oosten en Japan. We leveren vooral aan retailketens en aan de groothandel. Daarom hebben we ook een eigen inpakafdeling waar we zelf klantspecifiek verpakken. Dat vraagt veel van je eigen organisatie, maar je kunt het je ook niet veroorloven om het verpakken. aan derden over te laten."

Iets extra's doen

Als handelshuis anno 1933 probeert Levarht zich te onderscheiden door 'altijd een stapje extra te doen'. "We weten precies wat de wensen van de klant zijn", zegt Frank. "Nee, dozenschuivers zijn we niet. Dat zie je ook wel aan de markten die we beleveren. Een land als Japan is een moeilijke markt. Het Midden-Oosten idem dito: ook niet makkelijk. Maar ja, de Europese retailers met al hun eisen en wensen zijn ook niet makkelijk meer."

Opvallend is het ontbreken van Duitsland in de lijst met handelspartners. Frank: "Bewust. Dat is van origine al zo. De Duitse markt heeft niet onze prioriteit. Duitse afnemers vragen doorgaans een andere kwaliteit dan wij gewend zijn te voeren. Duitsland moet het vooral hebben van grote productie."

Bron: DiVers, versdirect.nl
Publicatiedatum: