Bekendheid eerlijke handel stagneert in België
Het merendeel van de Belgische bevolking is bekend met het begrip 'eerlijke handel'. Volgens de enquête heeft 87 procent van de Belgen al van eerlijke handel gehoord, maar dat aantal stagneert sinds 2007. Daarnaast kan slechts 55 procent van de ondervraagden het concept correct uitleggen. Veertig procent heeft het afgelopen jaar al fairtradeproducten gekocht, de voornaamste reden daarvoor is omdat het "voor een goed doel" is.
Uit de enquête blijkt verder dat het begrip 'duurzame handel' veel minder bekend is dan 'eerlijke handel'. Slechts 36 procent heeft er al ooit van gehoord en amper drie procent kan het concept correct definiëren. De helft van de Belgische consumenten is zich bewust van het feit dat hun eigen acties een verschil kunnen maken voor de eerlijke en duurzame handel, maar slechts één derde voelt zich betrokken bij de problematiek.
Liefst 75 procent vindt dan ook dat ze niet genoeg geïnformeerd worden over duurzame en eerlijke handel, en 60 procent is van mening dat de autoriteiten deze initiatieven meer moet steunen. Ondanks de economische crisis blijft de verkoop van fair trade overigens in de lift zitten. In de eerste helft van dit jaar zijn in België 20 procent meer fairtradeproducten verkocht dan in dezelfde periode van vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het keurmerk Max Havelaar.
Bron: Belga