Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wageningen UR Glastuinbouw zet smaakpanel op voor kinderen

Als kinderen op jonge leeftijd met smaak en smaakverschillen in aanraking komen, kunnen ze groenten leren waarderen. Scholen willen hier in toenemende mate aandacht aan besteden in het kader van lessen in gezondheid en cultuur. Daarnaast vormen kinderen een interessante specifieke doelgroep voor bedrijven die voor hen producten op maat willen maken.



Kinderen beleven smaak heel anders dan volwassenen

Als we producten voor deze interessante doelgroep willen gaan aanbieden, is er kennis nodig over hun voorkeuren. Daarom heeft het smaakteam Bleiswijk van Wageningen UR Glastuinbouw een nieuwe dienst voor bedrijven ontwikkeld: het Kidspanel. Wij doen al jaren smaakonderzoek aan allerlei kasgroenten met panels van huisvrouwen. We willen onze service uitbreiden met een panel voor kinderen van groep 7 en 8 op de basisschool. Zo’n panel gaat tot nu toe op 1 school in het Westland actief worden, maar dit wordt naar verwachting modulair uitgebreid naar andere scholen.

Uitgangspunten

Het Kidspanel wordt wetenschappelijk opgezet, onder auspiciën van
Wageningen UR Glastuinbouw, op een school die daarvoor interesse heeft. We werken samen met die scholen die in en om de lessen aandacht willen geven aan gezonde voeding, smaak en welbevinden. Door integratie van een echte proeverij in de les krijgen de kinderen dus naast theorie ook een stuk praktijkbeleving van smaak. Het Kidspanel wordt tegelijk ingezet om commerciële informatie over smaakvoorkeuren van deze doelgroep voor opdrachtgevers te vergaren. Deze informatie is alleen strikt vertrouwelijk voor de opdrachtgever beschikbaar. Hierin verschilt het Kidspanel niet van de andere panels die Wageningen UR Glastuinbouw heeft. Alleen de locatie van het Kidspanel is anders: het Kidspanel komt bij elkaar op een school en niet in het Smaaklab Bleiswijk.



Opzet

  1. Kinderen die meedoen (uiteraard met toestemming van de ouders) worden in de les apart genomen door een medewerker van Wageningen UR Glastuinbouw.
  2. De kinderen krijgen een speciaal pasje zodat ze kunnen tonen dat ze lid zijn van een echt smaakpanel. Voorafgaand zijn de kinderen eerst gescreend of ze de vier basissmaken kunnen benoemen in een waterige oplossing.
  3. De kinderen worden in een smaaksessie 1 op 1 begeleid. Ze mogen stukjes verse groente proeven en op een formulier aangeven welke ze het lekkerst vinden. De hele sessie duurt per kind ongeveer 5 minuten. We vragen dus naar een hedonische respons van deze doelgroep. Evaluatie van het hele product zal in de toekomst ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.
  4. Na afloop van de proeverij ontvangt de school per deelnemend kind een afgesproken bedrag. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor een excursie naar Tomato World.
  5. De tarieven voor het Kidspanel liggen op hetzelfde niveau als voor een regulier smaakonderzoek met het panel in Bleiswijk. Het product kan worden afgeleverd in Bleiswijk in dezelfde hoeveelheden als voor regulier smaakonderzoek. We adviseren u hierbij graag op maat. De rapportage is zoals u van ons gewend bent: snel, duidelijk en gericht op de vragen van de klant.
Voor meer informatie:
Ineke Stijger
Smaakteam Bleiswijk
Mob: 06-53619491
Publicatiedatum: