NederlandBloeit.nl wordt via GPS (zoals TomTom) op maandag 19 oktober op 5 hectare land (oftewel 10 voetbalvelden) nauwkeurig ingezaaid met wintertarwe in de Haarlemmermeer.
Agrarische sector is Nederlands trots
“De agrarische sector is goed voor een kleine 10% van het bruto nationaal product (BNP) en daar mag Nederland best trots op zijn”, vertelt de enthousiaste boer Ham die met zijn akkerbouwbedrijf nu ook de lusten van het ondernemen bij Schiphol ervaart. “Boeren zijn het hart van de Nederlandse maatschappij met hun gebruik van meer dan 50% van de Nederlandse grond en meer dan een half miljoen arbeidsplaatsen. Met het promoten van NederlandBloeit.nl streven we ernaar dit ook aan de ‘vliegende Hollander’ te laten zien.” Nooit eerder is voor deze afmetingen een dergelijke reclameboodschap ontworpen.De innovatieve kracht van de agrarisch ondernemer
Door te investeren in een geavanceerd GPS-systeem was boer Ham enkele jaren geleden al zeer vooruitstrevend. Inmiddels is het een mooi voorbeeld van creatief ondernemerschap dat zichzelf nu terugverdient. De gebroeders Ham telen al jaren onder meer tarwe, aardappelen, suikerbieten en koolzaad. In het traditionele akkerbouwbedrijf keken ze naar slimmere methoden voor het inzaaien. Het gebruik van GPS wordt in de agrarische sector doelmatig toegepast: voor efficiënt gebruik van gewasbescherming en daarmee milieubewust omgaan met land, bescherming van het grondwater en ten slotte ook economisch door de besparing op bestrijdingsmiddelen of op zaaiproducten. Boer Ham voegt met zijn ‘levende’ tarwereclame er nog een duurzame toepassing aan toe met een biologisch afbreekbaar promotie-instrument.NederlandBloeit.nl is te zien vanuit het vliegtuig vanaf medio november tot en met de oogst in augustus 2010. En dan levert de tarwe uiteraard ook nog op, een dubbele ‘oogst’ dus.
Nederland Bloeit is het gemeenschappelijke initiatief van agrarische ondernemers om het belang en de maatschappelijke betrokkenheid van hun sector onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Met een publiekscampagne wordt het imago van de agrosector verder versterkt.
www.nederlandbloeit.nl