Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zorgen over bereikbaarheid Randstad na 2020

EVO en TLN maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de Randstad na 2020, en dan vooral over de capaciteit op het hoofdwegennet van de Randstedelijke Noordvleugel. Zij hebben dit schriftelijk kenbaar gemaakt aan regionale bestuurders uit Utrecht, Flevoland en Noord-Holland. EVO en TLN benadrukken dat de Nederlandse economie staat of valt met een goede bereikbaarheid van de Randstad over spoor, water én weg.

De regionale bestuurders en de ministers van Verkeer en Waterstaat, VROM en WWI (Wonen, Werkgelegenheid en Integratie) nemen begin november een besluit over een groot aantal ruimtelijke projecten die de toekomst van de Randstedelijke Noordvleugel bepalen. De 'draaischijf van Nederland' dreigt vast te lopen en uit onderzoeken blijkt dat de bereikbaarheid over de weg met alleen extra openbaar vervoer niet genoeg verbetert.

Meer wegcapaciteit is volgens de organisaties dan ook onontkoombaar. Niet alleen de bereikbaarheid van Utrecht, maar ook van Almere, Schiphol en de Amsterdamse haven komt onder druk te staan. De organisaties zien ook problemen op de langere termijn. Samen met aanpak van de A1-A27 zullen op de A1 door ’t Gooi twee flinke flessenhalzen ontstaan. De druk neemt bovendien toe omdat er bij Almere 60.000 nieuwe woningen komen en 100.000 nieuwe arbeidsplaatsen worden gerealiseerd.

Tot slot wijzen EVO en TLN de regionale bestuurders op de problematiek ten noorden van Amsterdam. Het wegennet slibt daar dicht en het verkeer blijft ook na de realisatie van de tweede Coentunnel bij Amsterdam vaststaan. Daarom moeten bestuurders nu besluiten om de koppeling van de A8 aan de A9 en de A10 Noord aan te pakken.

Bron: EVO
Publicatiedatum: