Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

PT krijgt onvoldoende in klanttevredenheidsonderzoek

In het voorjaar van 2009 heeft het Productschap Tuinbouw (PT) een klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Volgens dit onderzoek krijgt het PT gemiddeld een 5,2 als rapportcijfer. Het klanttevredenheidsonderzoek is vanwege de gevolgde methodiek te beschouwen als een Pre-test van de draagvlaktoets die in 2011 gaat plaatsvinden. De draagvlaktoets is ingesteld in de nieuwe wet op de bedrijfsorganisatie en houdt in dat het productschap iedere vier jaar dient vast te stellen dat zij nog voldoende draagvlak heeft onder de ondernemers in haar sector. Het PT-bestuur werkt momenteel aan een toekomstagenda voor de tuinbouw en goede communicatie naar heffingbetalers.

Het resultaat

Tuinbouwondernemers zijn gevraagd naar hun kennis over de activiteiten van het PT, het belang dat zij aan deze activiteiten hechten en de waardering die zij hebben voor de uitvoering ervan. Op alle onderdelen wordt onvoldoende gescoord.
In de vraagstelling met betrekking tot de besluitvorming van het PT geven tuinbouwondernemers aan dat zij onvoldoende geïnformeerd zijn over besluiten, zowel door het Productschap zelf, als door hun dragende organisaties die mede het PT-bestuur vormen. Ondernemers hebben beperkt kennis van het besluitvormingsproces en weten onvoldoende hoe zij invloed op de besluitvorming kunnen uitoefenen. Tenslotte geeft ongeveer 60% van de tuinbouwondernemers aan niet tevreden te zijn over de verhouding tussen de betaalde PT-heffing en de resultaten van het werk dat daarmee wordt gefinancierd. Overall krijgt het PT daarmee een 5,2.

Toekomstagenda voor de sector

De komende maanden formuleert het PT-bestuur een toekomstagenda met daarin een heldere, breed gedragen rol van het PT. Deze wordt in de bestuursvergadering van 23 maart 2010 vastgesteld.

Communicatie belangrijk

Het PT en de dragende organisaties zien in het resultaat van het klanttevredenheidsonderzoek ook aanleiding om de toegevoegde waarde richting tuinbouwondernemers duidelijker te maken. Het PT werkt, samen met haar dragende organisaties, hard aan een goede communicatie. Ondernemers moeten die informatie en onderzoeks- of projectresultaten waar zij voordeel van ondervinden, tijdig en op maat ontvangen.

Uitgewerkte onderzoeksresultaten en presentaties vindt u op deze website bij Organisatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arie van Woerden, telefoon 079 3470651 of e-mail [email protected].
Publicatiedatum: