Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

‘Consumentenbeleving’ biologische producten doorslaggevend

De biologische sector wil gezonde en lekkere producten leveren die op duurzame wijze zijn geproduceerd. Wetenschappelijk onderzoek naar smaak kan de biologische keten helpen om dit doel te bereiken. Daarnaast moet de sector vooral ook werken aan de ‘consumentenbeleving’ van biologische producten. In onderzoeken leveren sociaal wenselijke antwoorden soms een gekleurd beeld. Smaak wordt vaak prominent genoemd als aankoopreden, maar blijkt slechts een klein deel van de klanttevredenheid te bepalen. De aankoop wordt grotendeels bepaald door aspecten als het formaat van de vrucht en de prijs.

Perceptie verschilt van technische smaak

De beleving van smaak (de ‘perceptie’) kan sterk verschillen van de echte smaak (de ‘technische’ smaak). Smaakonderzoek dat naast de ‘technische smaak’ ook de ‘beleving’ van een product meeneemt kan bij de introductie van nieuwe producten bijzonder waardevol zijn. Om de omzet van biologische producten te verhogen, moet vooral de biologische sector werken aan de ‘beleving’. Proefpersonen die positief staan tegenover biologische teelt, blijken als ‘biologisch’ bestempelde producten beter te waarderen dan proefpersonen die min of meer afwijzend staan tegenover biologische productie. Die laatsten beoordelen hetzelfde product als minder lekker!

Smaakwetenschap

Smaakpanels van consumenten en getrainde experts kunnen vrij goed bepalen welke producten door een gemiddelde koper of eindgebruiker het beste op smaak worden gewaardeerd. Voor tomaat is tevens het ‘Smaakmodel’ ontwikkeld, waarmee de uitkomst van een consumentenpanel kan worden voorspeld aan de hand van enkele instrumentele metingen. Wetenschappelijke onderbouwing blijkt niet eenvoudig. Verschillen in productiewijzen laten zich bijvoorbeeld moeilijk onderzoeken. Ook bestaat binnen de biologische partijen vaak een aanzienlijke variatie in productkwaliteit.

Tot nu toe is het niet erg effectief geweest om biologische producten zich op ‘technische smaak’ te laten onderscheiden. Om de biologische consumptie te stimuleren, kan de sector het geld beter investeren in beleving.

Voor meer informatie:
Wouter Verkerke
Wageningen UR
www.sysope.nl
 
Publicatiedatum: