Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mularski zet de trend in Oost-Europa

Met de handel als tussenschakel zouden hun kwaliteitstomaten nooit een onderscheid in de markt verwerven. Daarom ging de Poolse familie Mularski in 2004 rechtstreeks Europese supermarktketens beleveren. Met succes; zo kreeg de familie onder meer in de veeleisende en kritische Britse markt stevig voet aan de grond. De biologische gewasbescherming is een pijler onder het succes; hij is niet meer weg te denken op de drie bedrijven van de familie. "We willen geen enkele smet op ons product en onze naam", zegt Marcin Mularski. Daar telen de Mularski’s losse tomaten, trostomaten en babypruimtomaten, deels onder groeilicht. Ook worden jonge planten opgekweekt voor de eigen vestigingen en voor levering aan derden, in Polen en daarbuiten.



Kansen voor een goed product

Met 21 hectare is Bory Malinowskie de grootste vestiging van de Mularski’s. Vlakbij ligt Pszczyna (12 hectare) en dicht tegen Duitsland aan is er een 14 hectare groot bedrijf in Rózanki. Op dit moment wordt daar nog 6 hectare aan toegevoegd. Broers van Marcin leiden deze bedrijven, terwijl zijn zuster de verkoop voor haar rekening neemt. Ook zijn er nog bedrijven met uien en met appels. Bij elkaar werken er ruim 500 mensen bij Mularski. De familie werkt hard aan een volgende stap. Honderd kilometer westelijk, bij Opole, is een perceel grond aangekocht. In 2010 wordt dit klaargemaakt voor de bouw van een tomatenproductiebedrijf dat uiteindelijk 86 hectare glas moet omvatten. In 2011 wordt de eerste fase van 17 hectare gebouwd. "Hier, in Bory, vlakbij de miljoenenstad Katowice, kunnen we niet meer groeien", legt Marcin uit, "terwijl we volop kansen voor ons product zien."

Consistente aanpak

Die kansen liggen er niet alleen in Engeland, waar de tomaten van Mularski een sterke positie hebben. Ook supermarktketens in Duitsland, Tsjechië, Hongarije en Oostenrijk behoren tot de afnemers. Thuismarkt Polen wordt bovendien belangrijker; door de aansluiting bij de EU is het binnenlands product aantrekkelijker in prijs geworden. Onder meer Tesco en Carrefour hebben in hun Poolse vestigingen de Familly-tomaten (het label van de familie Mularski) tegenwoordig in hun schappen.



Dat de Mularski’s hun gewassen maximaal biologisch beschermen, is in alle markten een sterk punt. Koppert-consultant Alex Taal bezoekt de drie bedrijven elke maand. Hij wijst op de zeer consistente aanpak van de biologische gewasbescherming. "De Mularski’s laten niets aan het toeval over”, zegt hij. “Zo zijn er zeer ervaren scouts die het gewas goed controleren. Ook hangt het bedrijf 50 Horiver vangplaten per hectare uit, in plaats van de gebruikelijke 25. Dat verscherpt het inzicht in de ontwikkeling van plaaginsecten. En de bestrijding van plaaginsecten – met name witte vlieg en luis – gebeurt erg professioneel. Bestrijders worden op tijd en in voldoende grote aantallen ingezet. Deze drie factoren – goed scouten, tijdig inzetten, voldoende bestrijders – verklaren het succes van de biologische aanpak."

Strak georganiseerd systeem

Alex analyseert de rapporten die hij wekelijks ontvangt en stelt na elk bezoek een nieuw inzetschema voor vier weken op. "Elk jaar evalueren wij en Alex het afgelopen jaar", voegt Marcin Mularski eraan toe. "Wat ging er goed, wat kon er beter? Dat inzicht is belangrijk. Want al doe je het goed, het kan bijna altijd ergens nog wel wat beter”. Dankzij deze grondige aanpak loopt de biologische gewasbescherming al jaren naar tevredenheid. Grote calamiteiten doen zich niet voor. Andere producenten in Oost-Europa zien dat succes en volgen de Mularski’s na. "Alles is strak georganiseerd", zegt Marcin Mularski. " Wij willen dat. Wij telen uitsluitend toprassen in termen van groeikracht, productie, resistenties en smaak. De biologische gewasbescherming komt daar voor onze afnemers als een groot pluspunt bovenop. Afnemers vragen erom en zij krijgen het, elke dag weer."

Sterke reputatie

‘Familly’ en ‘Mularski’ zijn nu bekende namen met een sterke reputatie. “Die reputatie mag sterker worden – en daar werken we elke dag aan – maar nooit zwakker”, besluit Marcin Mularski.

Bron: Biojournaal, Koppert Biological Systems
Publicatiedatum: