Verrekenen
Wij hebben als versdirect.nl de laatste maanden ook moeten 'overrekenen'. De omstandigheden rond de overname van de verkooporganisaties werden met de week lastiger en op het laatst was er nog maar een conclusie mogelijk: “Dit moeten we nu niet doen.”
Ik ga niet ontkennen dat dit een zware tegenslag was voor het bestuur en management. Wij hadden de plannen goed uitgedacht en voorbereid maar het mocht niet zo zijn. Het is nu tijd voor bezinning en overleg met onze leden. Waar gaan we naartoe als versdirect.nl en wat is het beste voor onze leden?
Wat we de laatste weken ook veel gedaan hebben is het 'overrekenen' en vergelijken van onze uitbetaalprijzen met die van onze 'concollega’s'. In de discussies daarbij is mij een aantal zaken opgevallen. Als eerste zie je dat onze collega’s, al dan niet bewust, erg hun best doen om het vergelijken zo lastig mogelijk te maken. Waar wij kiezen voor transparantie kiezen zij voor onduidelijkheid en complexiteit. Wat daarnaast ook opvalt is dat sommige telers vaak niet weten wat de kosten bij hun eigen organisatie zijn en er bovendien een wel erg simpele manier van vergelijken op na gehouden wordt. Een hoge (bruto)prijs op een lijstje wordt meestal belangrijker gevonden dan een hoge nettoprijs op de eindafrekening.
Natuurlijk is voor het beoordelen van je afzetorganisatie een (relatief) hoge nettoprijs erg belangrijk. Maar zaken als vertrouwen, een goede relatie en een bepaald “clubgevoel” spelen zeker ook een rol. Het is zeker niet alleen maar sec die prijs. Na al het vergelijken is het in ieder geval prettig om te zien dat wij als versdirect.nl in bijna alle productgroepen bij de beste netto uitbetalers van Nederland behoren.
Hier is 'overrekenen' dus zeker niet nodig. En dat schept vertrouwen!
Bron: Versdirect.nl