Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Russische markt is riskant, maar ook veelbelovend

Voor westerse bedrijven is Rusland een riskante markt, maar te groot en veelbelovend om te negeren. Negatieve kanten zijn de economie die in 2009 met 8,5% krimpt, een naar verwachting traag herstel van de recessie, onbetrouwbaarheid van de autoriteiten, hoge inflatie en corruptie op grote schaal. Toch geven veel multinationals Rusland nog niet op. Integendeel, ze graven zich in voor een langdurige aanwezigheid.
John Deere, Unilever en HSBC zijn de afgelopen maanden begonnen aan expansie in Rusland.

Unilever heeft acht fabrieken in Rusland en een negende is in aanbouw. Walmart Stores opent in navolging van de Franse hypermarktketen Carrefour zijn deuren in Moskou. Zelfs bedrijven die zich enkele jaren geleden stukbeten op de Russische realiteit, zoals Ikea en BP, blijven er investeren. Voor wereldwijd actieve ondernemingen is Rusland behalve riskant ook interessant. Het land heeft grote voorraden olie, metalen en hout.

Ook voor producenten van consumentenproducten is Rusland een veelbelovende markt. De vraag van de Russen naar vrijwel alles, van keukens tot geneesmiddelen, is groot. Bovendien is hun besteedbare inkomen vergeleken met de andere BRIC landen hoog: 30% hoger dan in Braziliƫ, bijna vier keer zo hoog als in China en tien keer zo hoog als in India. Verder is het opleidingsniveau in Rusland hoog en investeert het Kremlin 280 miljard dollar in de economie.

Bron: Business Week
Publicatiedatum: