Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse bloemkoolproductie stijgt ondanks dalende consumptie

In de periode 2000-2008 heeft de jaarlijkse bloemkoolproductie in Nederland geschommeld tussen de 40 en 49 miljoen kilogram. In de periode 2006-2008 zat er een duidelijk stijgende lijn in de productie. In dezelfde periode vertoont ook de bloemkooluitvoer een stijgende lijn. De belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse bloemkool zijn het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De huishoudelijke consumptie van bloemkool in Nederland is, in tegenstelling tot de uitvoer, duidelijk afgenomen. Ook in Duitsland is sprake van een dalende trend in de huishoudelijke consumptie.

Nederland importeert vooral bloemkool en broccoli uit Spanje en Frankrijk. In de internationale handelsstatistiek vallen bloemkool en broccoli onder dezelfde productcode, zodat ze niet uitgesplitst kunnen worden. Na 2006 is de invoer in Nederland van bloemkool uit Polen duidelijk toegenomen, terwijl de invoer van Belgische bloemkool is afgenomen.

Broccoliproductie stijgt, consumptie stabiliseert

Sinds 2000 is het Nederlandse broccoli-areaal meer dan verdubbeld. Ook de productie en de uitvoer zijn sindsdien flink toegenomen. De huishoudelijke consumptie van broccoli in Nederland en Duitsland is na 2005 gestabiliseerd. In Nederland bedroeg in 2008 de huishoudelijke aankoop 2,8 kg broccoli per huishouden, in Duitsland 1,0 kg.

Albert Heijn is de grootste verkoper van verse groente en fruit in Nederland. Met een aandeel in de supermarktverkoop van 37% bij broccoli is AH duidelijk de grootste broccoli-verkoper. Bij bloemkool is het aandeel van AH kleiner dan dat van de formules die zijn aangesloten bij de Superunie.

Minder areaal en productie in Spanje en Frankrijk

De grootste bloemkool- en broccoliproducenten van de Europese Unie zijn Italië, Spanje en Frankrijk. In zowel Frankrijk als Spanje is sprake van een afnemend areaal en een dalende productie van bloemkool en broccoli. Dat is ook terug te zien aan de dalende trend in de uitvoer uit die landen. Ook in Italië was sprake van een dalende trend in de productie, maar sinds 2005 vertonen het areaal en de uitvoer van bloemkool en broccoli weer een stijgende lijn. Turkije is de laatste jaren in opkomst als producent. Ook Polen is, na een dip in 2002-2003, de laatste jaren weer meer bloemkool gaan produceren.

Wilt u meer weten? Het rapport “Product-info Bloemkool en Broccoli” (PT 2009-44) is voor sectorgenoten aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079- 34 70 633 of per e-mail [email protected].
Publicatiedatum: