Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Zoek je allianties, internationaal!"
Willem Baljeu legt vinger op zere plek tuinbouw
Tholen - Willem Baljeu van Frugi Venta schuwde de confrontatie gisteren niet met een zaal vol paprikatelers in Nieuwegein tijdens de landelijke dag paprika van LTO Groeiservice. "Schaalvergroting, wkk's, distributiecentra, de transfermarkt, verliezen; moet het allemaal 'groot, groter, grootst'? Of moeten we niet eens kijken dat we tot normale proporties komen", vroeg de Frugi Venta-voorman zich gisteren af. "Moeten we misschien 'groot, groter, grootst' worden in kwaliteit, schapruimte en consumentenvoorkeur?"
Baljeu ergerde zich aan het eerder verschenen LEI-rapport, waarbij zijns inziens te veel met de vingers naar de handel en retail wordt gewezen. "Daar is de sector niet mee gediend. We kunnen beter met elkaar kijken om samen te werken, dan om naar elkaar te wijzen. Onze handel is people business. Zoek daarom je allianties, ook internationaal!"
De belangenbehartiger voor de handel riep te telers op om meer van buiten naar binnen te kijken, naar mogelijk nieuwe afzetgebieden buiten Europa. "Denk eens aan een Thanet Earth in Duitsland, waar maar liefst 40% van uw product naar toe gaat, maar ook buiten Europa liggen er tal van mogelijkheden. Het zijn maar ideeën waar je over na kunt denken. 'Local for local' speelt in op de wensen van de consument en Nederland behoort immers aan de top met haar zaadbedrijven, producten, producenten, handelshuizen en logistiek."