Het Westlandse FresQ is een van de grotere afzetorganisaties van Nederland en vertegenwoordigt zo'n vijfenzeventig producenten van groenten onder glas. Hoe ervaren de telers van FresQ de economische crisis? Communicatiemanager Margôt Hart: "Uiteraard hebben ook onze telers te maken met de gevolgen van de economische recessie. Gelukkig zijn er tot nu toe nog geen telers die vanwege de economische crisis moeten stoppen. Wij zien wel dat een aantal kleinere paprikatelers hun bedrijf wil verkopen. Maar gezien de huidige prijsontwikkeling is dat niet interessant; die gaan dus komend jaar gewoon door. Wij zien ook minder uitbreiding van ons glasareaal, terwijl nieuwbouw en innovatie - mede door de terughoudendheid van de banken - sterk terug lopen."
Prijsvorming
Waar supermarkten gemakkelijk het hoofd boven water kunnen houden en groenten soms met vijftig procent korting in de schappen liggen, krijgen de Nederlandse groentenproducenten het amper voor elkaar om de juiste prijs voor hun producten te krijgen. Margôt Hart: "Consumenten hebben schijnbaar een verkeerd sentiment over versproducten. Het lijkt wel of men denkt dat het altijd voor minder kan. De prijzen die telers voor hun producten krijgen, zijn echter gewoon slecht. Sommige telers verkopen zelfs onder de kostprijs. Een kostprijs die door alle technische innovaties en uitgekiende teelttechnieken toch al minimaal is. Met andere woorden: de handel is nog steeds in staat om groentenproducenten tegen elkaar uit te spelen. Groententelers moeten daarom niet alleen creatief en innovatief zijn om de kostprijs te verlagen, maar ook om door samenwerking een betere winstmarge te krijgen."Gezamenlijke belangen
Telers zijn ondernemers die zich bezig houden met alles wat er in de kas gebeurt. Zij kijken naar teelttechnieken, energiebeheer en mogelijke samenwerkingsverbanden met andere telers. Margôt Hart: "De meeste telers zijn tegenwoordig aangesloten bij een eigen afzetorganisatie voor de gezamenlijk verkoop, het verpakken en het leveren van logistieke diensten. Daarnaast wordt er door alle verkooporganisaties gekeken naar de gezamenlijke belangen. Bijvoorbeeld hoe wij er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat wij betere uitbetaalprijs voor onze producten krijgen. FresQ is net als bijvoorbeeld The Greenery en Veiling Zaltbommel aangesloten bij de Dutch Produce Association (DPA). In de DPA kijken wij gezamenlijk hoe wij de voor onze belangrijke onderwerpen bij het Ministerie van LNV of het Productschap Tuinbouw op de agenda kunnen krijgen. Daar laten wij de onderlinge concurrentie los en kijken wij vooral naar het belang voor álle telers."Be good and tell it
Volgens Milieudefensie is het Nederlandse product het meest schone product dat er op de markt verkrijgbaar is. Maar de consument ziet schijnbaar nauwelijks de toegevoegde waarde van de Nederlandse kasgroenten: Margôt Hart: "De energie die Nederlandse kasgroententelers in hun product steken, betaalt zich zeker niet altijd terug in een betere prijs. Wij moeten dus niet alleen die lekkere tomaat laten proeven, maar ook laten zien hoe deze geteeld is. Nederlandse telers gebruiken weinig energie, weinig water en weinig beschermingsmiddelen. Dat zijn belangrijke toegevoegde waarden op het gebied van duurzaamheid. Die boodschap zou breder uitgedragen moeten worden. Vanuit de DPA zijn wij met verschillende partijen in overleg om meer promotie te maken voor Nederlandse versproducten. Dat is een proces dat tijd kost. Misschien dat deze crisis er voor kan zorgen dat wij sneller stappen kunnen ondernemen. Want eigenlijk hebben wij geen tijd om hier een lang proces van te maken."Bron: Het Hele Westland